Avatar billede mhc Nybegynder
26. august 2001 - 21:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan bærbar nemmest flyttes mellem to forskellige netvær

Jeg har en bærbar med win2k prof. som jeg bruger på to forskellige lokationer. Der er et netkort i maskinen og tcp/ip er sat til DHCP. Det bringer mig så på nettet det ene sted. Det andet sted, hvor jeg skal bruge maskinen, skal jeg angive en IP-adresse og gateway. Hvordan konfigurer jeg maskinen, så jeg kan tilkoble mig et vilkårligt at de to netværk, uden at skulle ændre i tcp/ip indstillinger. Jeg har forsøgt mig med at indtaste to ip-adresser under tcp/ip properties - advanced, men da jeg skal bruge DHCP på det ene netværk, duer den løsning ikke.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
26. august 2001 - 21:51 #1
er det pcmcia netkort??
Avatar billede snowball Novice
26. august 2001 - 22:01 #2
Brug MultiNetwork Manager fra http://www.multinetworkmanager.co.uk/mnm_home.htm

Snowball
Avatar billede mhc Nybegynder
26. august 2001 - 22:42 #3
Netkortet er indbygget på bundkort.
Multinetwork manager ser interessant ud, men jeg vil jo helst have en løsning uden at skulle investerer i ekstra software.
Avatar billede snowball Novice
26. august 2001 - 22:49 #4
mhc: Det kan desværre ikke la\' sig gøre uden 3. parts software! MS har (endnu) ikke været så smart at indbygge den funktion i selve Windows !

Snowball
Avatar billede perv Nybegynder
27. august 2001 - 00:17 #5
DAvs. Jeg har selv en Bærbar som jeg \"slæber\" rundt til flere forskellige lokationer, og jeg har selv haft problemet. Jeg har løst det, Der skulle bare oprettes et lille DHCP Scope alle de steder jeg kobler mig på, Nu \"plugger\" jeg bare på diverse netværk.
Mvh Per
Avatar billede snowball Novice
27. august 2001 - 00:25 #6
perv: Den løsning holder jo ikke !!! Som mgc selv skriver, så skal han angi\' IP og DG det ene sted, og jeg tror næppe de \"bare lige\" laver et DHCP scope bare til ham ! ;o)

Snowball
Avatar billede asogaard Nybegynder
27. august 2001 - 10:00 #7
Jeg bruger en lille smart util som ligger i win2000 der hedder netsh.

prøv følgende:
gem dine nuværende indstillinger
ved at gå i en dosprompt og skriv følgende...

netsh -c interface dump >tcpip-dhcp.txt

ændre nu tcp/ip opsættet til det statikiske..
og skriv.

netsh -c interface dump >tcpip-static.txt

for at loade et sæt netværksindstilling skriv

netsh -f netværksopsæt.txt

det du kan nu er at lave to .bat på¨desktopen og næste gang du vil ændre netværk er det bare at dob. klikke og thats it.. og det er den lettetest måde...

Mvh
Anders.
Avatar billede mappemuppe Nybegynder
27. august 2001 - 10:16 #8
Hej
Microsoft har været så smart at lave en utillity der kan det du ønsker, den hedder netsh.exe og ligger pr. default i folderen C:\\WINNT\\system32

Komandoen:
  netsh -c interface dump >MeningsfuldtNavn.txt
gemmer din aktuelle netværksopsætning i filen MeningsfuldtNavn.txt

kommandoen:
  netsh -f Meningsfuldtnavn.txt
indlæser netværksopsætningen fra filen MeningsfuldtNavn.txt

Gør sådan:
Sæt dit netkort op til netværk 1.
Åbn en komando prompt.
Kør komandoen:
  netsh -c interface dump >C:\\netværk_1.txt
Nu er konfigurationen af dit netkort gemt i filen: netværk_1.txt.

Gentag proceduren for din netværksopsætning nr 2.

Du har nu 2 filer, med 2 forskellige opsætninger af dit net kort.

Når du er på netværk 1, skal du køre kommandoen:
  netsh -f C:\\netværk_1.txt
På netværk 2, skal du køre kommandoen:
  netsh -f C:\\netværk_2.txt

Du kan evt. lave 2 komandofiler, med genveje på dit skrivebord, så du slipper for at taste komandoerne ind hvergang. En anden mulighed er at lave en genvej til filen C:\\WINNT\\system32\\netsh.exe og angive parameteren -f C:\\netværk_1.txt i egenskaber for genvejen.

I stedet for at kalde filerne netværk_1.txt og netværk_2.txt, bør du give dem navne der er mere sigende. De kan også gemme filerne hvorsomhelst, husk bare at angive stien.

Venlig hilsen
Mappemuppe

Avatar billede mappemuppe Nybegynder
27. august 2001 - 10:19 #9
Hej Anders

Jeg var lidt for lang tid om at skrive, så jeg har først set dit svar nu. (sorry)

Venlig hilsen

Mappemuppe
Avatar billede snowball Novice
27. august 2001 - 10:21 #10
Smart. Så lærte jeg også noget i dag ;P

Snowball
Avatar billede mhc Nybegynder
27. august 2001 - 10:29 #11
Tak for alle de gode svar. I burde jo alle have point, men den går vist ikke. Løsning på mit problem er netsh, og først med svaret var \'asogaard\'.