Avatar billede elcoyote Nybegynder
26. august 2001 - 21:15 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Apache og adgangstilladelser

jeg aner ikke et hak om apashe, men da jeg ikke har IIS på min maskine længere, skal jeg jo have noget andet.
Jeg har installeret apache 1.3.20 og jeg har fået root dir instillet - men når jeg så skal ind i mit cgi-bin dir (til ultimate bulletin board) får jeg en \"forbidden\" skærm. hvordan løser jeg det?
husk det skal være en \"for dummies\" beskrivelse =)

på forhånd tak
Avatar billede sukos Juniormester
27. august 2001 - 01:39 #1
Kig i din httpd.conf fil.
Her sætter du \"alt\" op!
Kommentarer starter med #
#her er kommentaren
Er det den du mangler at fjerne for at bruge CGI?
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 14:42 #2
Jeg har senere fundet ud af at det SKAL være sådan, men nu er mit problem at få perl og cgi scripts til at virke - er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg sætter apache op - fra bunden af - til at køre cgi scripts (per er installeret og added til environment variablerne)
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 16:46 #3
Hej, som standard defineres et cgi directory sådan:

    ScriptAlias /cgi-bin/ \"C:/Program Files/Apache Group/Apache/cgi-bin/\"

Access til cgi, laves sådan (også standard eksempel):

    <Directory \"C:/Program Files/Apache Group/Apache/cgi-bin\">
        AllowOverride None
        Options None
        Order allow,deny
        Allow from all
    </Directory>

Som du ser har alle tilgang til cgi som standard, men måske er dit problem at CGI ikke loades ???
Søg efter AddModule i httpd.conf, og sørg for at de ikke er udkommenteret (som de er som standard). Her er rigtige værdier:

AddModule mod_so.c mod_mime.c mod_access.c mod_auth.c mod_negotiation.c
AddModule mod_include.c mod_autoindex.c mod_dir.c mod_cgi.c mod_userdir.c
AddModule mod_alias.c mod_env.c mod_log_config.c mod_asis.c mod_imap.c
AddModule mod_actions.c mod_setenvif.c mod_isapi.c
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 16:48 #4
I dine perl scripts skal du også kunne pege på din perl installation,så perl scriptet skal starte med:

#!c:/program files/perl/perl

Hvis du har installeret Perl i
C:\\Program Files\\Perl
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:20 #5
jeg har prøvet det, men jeg får bare en \"Internal Server Error\"
http://212.237.190.84/httpd.txt - min httpd fil
http://212.237.190.84/cgi-bin/ultimatebb.cgi er url\'en til min side (kørte fint på IIS)
.cgi og .pl skulle mappes til \"perl/bin/perl.exe %s %s\" på IIS - skal det ikke gøres i apache?
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:24 #6
Nej, kun til perl.exe

Venligst forsøg dette lille Perl script
(kun skift ud første linje til at pege på
din Perl):

#!C:\\perl/bin/MSWin32-x86/perl.exe
##
##  printenv -- demo CGI program which just prints its environment
##

print \"Content-type: text/plain\\n\\n\";
foreach $var (sort(keys(%ENV))) {
    $val = $ENV{$var};
    $val =~ s|\\n|\\\\n|g;
    $val =~ s|\"|\\\\\"|g;
    print \"${var}=\\\"${val}\\\"\\n\";
}

Hvis du fremdeles får Internal Error, venligst vis mig din Apache/logs/error_log
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:26 #7
By the way:
ClearModuleList skal ikke være kommenteret i httpd.conf

Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:31 #8
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:32 #9
ser ud til den virker :/
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:33 #10
perl path\'en i mine scripte er: #!/usr/bin/perl
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:34 #11
Hej

Jeg ser at du nu får http://212.237.190.84/cgi-bin/test.cgi til at fungere. Godt :-)
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:36 #12
nu kører det - dog uden billeder
jeg fixede #!/usr/bin/perl til e:/perl/bin/perl.exe
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:38 #13
parser den ikke billeder? og hvordan slår jeg det til?
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:41 #14
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 17:47 #15
ok - jeg flyttede bare img directoriet ud af cgi-bin dir\'et - så køer det på skinner =)
tusind tak for hjælpen
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:48 #16
Hej

Det kan du fixe på denne smarte måde (uden at lave om noe i dine scripts):

# Location to your images
Alias /ubb/ \"C:/images/\"
RedirectEngine On
RedirectRule ^/cgi-bin/ubb/ /ubb/ [PT]

Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:48 #17
No problemo
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:49 #18
By the way: nice message board
Avatar billede avnes Nybegynder
27. august 2001 - 17:51 #19
Ok, ser at du nu har fixet img problemet også, hvis du ville bruge min workaround, så er det Rewrite... ikke Redirect... som jeg sa først :-)
Avatar billede elcoyote Nybegynder
27. august 2001 - 18:00 #20
jeg fixede det bare i scriptet - det var nemt klaret - og nu vil jeg så lige lave en backup af mine apache instillinger, så jeg ikke skal igennem alt det igen næste gang jeg formaterer mit C: drev =)