22. februar 2018 - 11:12 Der er 5 kommentarer

Computer til Revit

Hej. Min kæreste er skal bruge en computer til bygningskonstruktør uddannelsen og den skal selvfølgelig kunne køre Revit. Jeg har ledt længe på nettet, men jeg aner ikke hvad halvdelen af det jeg læser om computerene og kravene betyder. Dem jeg kigger på er voldsomt dyre. Kan det passe at jeg skal op at give min.15000 før computeren er god nok? Så mit spørgsmål er: er der nogle gode forslag eller erfaringer med computere til dette brug?
Avatar billede Slater Ekspert
22. februar 2018 - 11:22 #1
Overhovedet ikke.

Systemkravene til nyeste udgave af programmet fra producentens side:

- Single- or Multi-Core Intel® Pentium®, Xeon®, or i-Series processor or AMD® equivalent with SSE2 technology. Highest affordable CPU speed rating recommended.
- 4 GB RAM
- Video Display: 1280 x 1024 with true color
- DirectX® 11 capable graphics card with Shader Model 3.
- 5 GB free disk space

Det er meget lave krav. Næsten enhver ny computer kan køre det uden problemer.

Naturligvis er det kun mindstekravene, og jo mere computeren kan, jo bedre oplevelse får man. Men det er en glidende skala, og umuligt at svare dig på præcis hvad du skal købe - det er op til budget og krav.

Er det en laptop, du skal bruge?
Avatar billede eurositi Ekspert
22. februar 2018 - 11:25 #2
Det er jo nok de anbefalede CPU'er og GPU'er, som banker prisen opad:

Her er Revit systemkravene: https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-explore/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-Autodesk-Revit-2018-products.html

Her er de anbefalede GPU'er (men de billigere (og kraftigere) grafikkort til gaming kan formentlig sagtens bruges): http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/syscert?siteID=123112&id=18844534&results=1&stype=graphic&product_group=2&release=2018&os=524288&manuf=all&opt=0

Jeg vil kigge lidt efter mulighederne på Pricerunner og EDBpriser. Det er tænkeligt, at der godt kan høvles nogle tusinde af prisen, selv om løsningen dermed er mindre certificeret og anbefalet af AutoDesk. ;-)
22. februar 2018 - 11:26 #3
Åh fantastisk! Ja det er en laptop. Tak for hjælpen!
Avatar billede Slater Ekspert
22. februar 2018 - 11:32 #4
Ja, hvis man kigger på Autodesks anbefalede computere, har de alle Quadro og lignende grafikkort, som er en speciel type lavet netop til CAD programmer og andet arbejde. De er langt dyrere end tilsvarende gaming-grafikkort, men som regel er kortene fuldstændig det samme som de langt billigere gamer-alternativer - forskellen ligger udelukkende i driveren.
Hvor driveren til et gamingkort prioriterer hastighed, vil den til CAD prioritere præcision og permanens. Dvs. selvom kortet er det samme, vil du få en smule fordel ved at have et dedikeret CAD-grafikkort. Jeg ved ikke nøjagtig hvor stor forskellen er, men når budgettet ikke er så stort, kan man sagtens nøjes med et helt almindeligt gaming-grafikkort i maskinen.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. februar 2018 - 11:59 #5
Jeg har forsøgt at sætte et max budget på 12-13000, da jeg søgte...

Denne Lenovo er interessant pga. den indbyggede 4k-skærm:
https://www.fcomputer.dk/lenovo-legion-y720-15ikb-80vr-16gb-core-i7-gtx1060-6gb-512gb-ssd-15-6-ips-4k-gamer-baerbar-1

Denne Asus har en fremragende Ryzen 5 processor:
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-ROG-GL702ZC-GC105T/2606572?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite