Avatar billede jcr18 Professor
16. december 2017 - 19:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

seagate harddisk problemer - igen!!

Jeg har en extern expansion version på 3TB som desværre er blevet defekt. Garantien er udløbet da det er 3. år siden jeg købte den.
Egentlig har jeg altid haft seagates harddiske,som favoritter, men desværre har jeg også af og til oplevet, at nogle pludselig bliver defekte og jeg er derfor efterhånden ved at miste tilliden til dem.
Cloud løsninger er slet ikke mig da jeg ikke vil have private og personlige oplysninger ud og ligge andre steder.
Mit nuværende C-drev består af en SDD disk - som virker fint og jeg kan vældig godt lide dens teknologiske opbygning (er ikke ekspert på området, men har læst om den), men disse diske er jo vildt dyre her i Danmark.
Så spørgsmålet går kort og godt på hvad I kan anbefale ud fra jeres EGNE PERSONLIGE ERFARINGER. Da disken her skal indeholde alt backup, er det vigtigt at jeg skal kunne stole på den, velvidende at man selvfølgelig aldrig kan være 100% sikker.
Og den skal under alle omstændigheder være extern.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2017 - 19:13 #1
En harddisk vil altid gå i stykker en dag - i morgen, eller om 7 år.

Du må aldrig lægge dine vigtige data på kun een harddisk. Aldrig.

Så der et par muligheder:
- brug 2 eller flere harddiske med samme indhold
- trods din modvilje: Krypter dine data godt, og læg dem så i skyen.
Avatar billede jcr18 Professor
16. december 2017 - 19:23 #2
Jeg benytter faktisk 2 kopier af de vigtige data, så denne her er beregnet til at være disk nr. 2, men tak for rådet. Har du nogle tips om hvordan man clouder sine vigtige dataer og findes der et godt program til kryptering af data ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2017 - 19:28 #3
Hvis du finder et program, der anvender AES-256 og du vælger en helt tilfældig lang nøgle, så kan vel lægge tingene hvorsomhelst. Der er også "dropbox"-lignende løsninger, der lover at kryptere data, men jeg ved ikke nok til at kunne anbefale nogen.

Det jeg gør er en kombination af mine to råd fra før: billig harddisk (eller harddiske) og noget cloud. Er det vigtigt nok så bliver det krypteret. Billeder af min storetå bliver altså ikke krypteret.
Avatar billede jcr18 Professor
16. december 2017 - 20:16 #4
Helt i orden. Jeg har købt den her: https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Buffalo-DriveStation-DDR-Ekstern-Harddisk-3-TB-Sort/2414410?utm_source=adservice&utm_medium=cpc&utm_campaign=remarketing, og håber så på den kan klare mere end blot 3 år:)
God jul og tak for svar.