Avatar billede mundsavl Nybegynder
25. august 2001 - 11:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

TDC ADSL + 4 klient LAN (D-Link router)

Jeg har lige fået ADSL fra teleDK ( 2 statiske IP), sammen med har jeg erhverhvet mig en router (D-link Di-704)
Det virker ikke.

jeg kan kun komme på nettet ved at slutte mit netkort direkte til ADSL modem.

jeg kan godt pinge min router og få svar, kan også komme ind i config menuén ved at skrive den default IP i min browser.

-kan det være et spørgsmål om kabel fra router til ADSL modem? -måske krydset?
lige nu bruger jeg et straight kabel fra 10 bt porten i ADSL modem til WAN porten på routeren.

Netværk et sat op til at hente auto IP-adresser og jeg har tilføjet 2 gateways, både min statiske teledk IP og min routers IP.

Har prøvet et ringe til teleDK, men de fatter jo mindre end min hund.

-Håber der er en som kan hjælpe.

mvh Æ mundsavl

Avatar billede djeclemen Nybegynder
25. august 2001 - 11:47 #1
HUSK:

DU skal bruge 10bt porten hvis du køre uden router

og DU SKAL BRUGE ATM porten når du køre med router

Avatar billede mundsavl Nybegynder
25. august 2001 - 15:10 #2
det er forkert, bruger jeg ATM porten over i routeren, kan jeg hverken få lys i 10 bt (Link) på ADSL modem, eller få lys i WAN porten på routerenn.. og så kan man heller ikke for hul igennem foresten.

men det var da et forsøg værd.

tror kun det er spørgsmål om software, da jeg sagtens kan pinge min router, jeg ka oxo komme ind i config menuén..
Avatar billede hsgroup Nybegynder
25. august 2001 - 15:27 #3
så vidt jeg lige husker skal du bruge den modsatte kabeltype altså krydset fra router til modem.
Kan du komme ind i modemopsætningen? Hvilket modem har du?
Avatar billede mundsavl Nybegynder
25. august 2001 - 15:29 #4
jeg kan godt komme ind i router opsætningen, jeg har lige fået den nye d-link router fra TDC.

-det er muligt man skal bruge krydset, men hvad sker der hvis det ikke er. ??

det er både siemens skillefilter og modem
Avatar billede hsgroup Nybegynder
25. august 2001 - 15:43 #5
Der sker ingenting. Du kan roligt prøve - hvis det ikke virker skal jeg lige tjekke hvad du skal bruge.
Kan du se din Wan side i opsætningen?
Avatar billede mundsavl Nybegynder
26. august 2001 - 12:47 #6
ok det virker ikke med x-kabel

jeg kan godt se opsætningen på min router, ved at skrive den ip i browseren. -går ud fra det er det du mener med WAN side.

det er kun et spørgsmål om at sætte det rigtig op..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2001 - 15:54 #7
Her er en link til spec på din router:
http://www.dlink.com/products/broadband/di704/index.htm
Du skal ihvertfald bruge 10Mbit porten.
Prøv også at checke om WAN porten er sat til automatisk at hente ipaddresse.
Prøv også at checke om du kan pinge de ipaddresser du har fået udleveret sammen med din forbindelse, for at se om routeren får sin ipaddresse.
Avatar billede hellhamster Nybegynder
27. august 2001 - 03:29 #8
Hvis det er TDC\'s Bredbånd/ADSL (og IKKE Netexpres eller Pro@ccess) så kan du IKKE have fået 2 faste IP adresser da de ikke tilbyder dette. Du kan kun vælge 1 fast eller 2-6 dynamiske og hvis det er dynamiske du har fået kan du jo ikke bruge dem til noget sammen med din DI-704 router da den skal have en fast IP.

Hvis du har bestilt med 1 fast IP så skulle du meget gerne have modtaget et brev med denne\'s adresse. TDC har dog klokket i det her i starten mht. tildeling af faste IP\'er så folk har fået 2 dynamiske istedet.

Hvis du kører med fast IP hos TDC Bredbånd/ADSL vil adressen starte med flgn. 8X.XX.XX.XX, alt andet er dynamisk. Skriv winipcfg under kør i startmenuen for at finde ud af hvad din er.

Du skal IKKE køre igennem ATM da BB/ADSL kører med protokollen Routed Bridged Ethernet, iøvrigt som det første land i verden.

Dette betyder at BB/ADSL er den første 2. generations ADSL løsning i verden. Datapakkerne kan nu pakkes med op til 30% større tæthed men stadig sendes og modtages med samme hastighed = op til en 30% hastighedsforøgelse. Dette vil dog kun kunne mærkes på TDC\'s net da man alle andre steder i verden stadig kører med 1.generations ADSL.

BB/ADSL har dog haft en blandet start da efterspørgslen har været alt for massiv og derfor medført en del problemer i denne fase.

DETTE ER IKKE EN REKLAME FOR TDC!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede mundsavl Nybegynder
27. august 2001 - 20:34 #9
det er rigtigt, jeg har kun én fast IP -sorry.

jeg har oxo modtaget min IP adresse fra TDC, jeg kan faktisk oxo pinge den fra mit netværk gennem routeren.

-jeg har idag talt med importøren som faktisk yder support på routeren, til forskel fra TDC.
De kunne fortælle at man er nødt til at opdatere softwaren på routeren før det kan virke.
supporteren sender mig en fil, som crasher min comp når jeg prøver at uploade den nye software til router. -der sker INTET..

Jeg har oxo prøvet at åbne de forskellige porte til den IP jeg sidder på, men der kan ikke komme hul igennem... ikke engang port 80.

jeg må indrømme dette har været lidt af en prøvelse for mig, og jeg overvejer at sende router retur ved 1. lejlighed. Man kan kun konstatere at der er langt fra hvad TDC lover kunden, til den service der ydes.

jeg vil meget gerne høre hvis der er nogen som har prøvet det samme.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2001 - 22:22 #10
Jeg har lige prøvet at downloade den seneste firmware til din router. Det ser ud til at være et lille Delphi program. Jeg kan ihvertfald kende ikonen, som en af dem der følger med Delphi som standard. Delphi programmer er normalt standalone programmer og kræver ikke andre dll\'er el. lign. for at køre. Prøv evt. at gøre dette: (hvis det er en win 98 eller me, du har)
Klik start | kør, skriv msconfig, og klik ok.
I start folderen skal du unchecke alt, bortset fra systray og explorer, og klikke ok.
Efter en genstart, prøv så at køre programmet igen.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
28. august 2001 - 07:36 #11
dette er prøvet, nu får jeg istedet en fejl som siger: socket already in use, men det er vel den socket som jeg har connected på ved start?

-den vil ikke gå videre end det.

-ellers et godt trick med mcsonfig
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2001 - 08:03 #12
Hvad med at tage routeren med over til en kammerat og opdatere den fra hans maskine ?.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
28. august 2001 - 08:10 #13
ja, det kan vel blive enden på det, det nærmer sig bare tiden hvor jeg snart ikke gider bruge mere tid på den...

jeg tror dog ikke det er softwaren på min maskine der er problemet. jeg prøver lige på en anden.

Avatar billede mundsavl Nybegynder
28. august 2001 - 08:58 #14
samme fejl på anden maskine.
-den er vel nødt til at åbne en port for at kunne uploade ny software...-jeg fatter det det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2001 - 09:05 #15
Øhhh, nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal foreslå, men hvad med rs232 porten ? tror du opdaterings programmet kan bruge den ? (og har du et kabel)
Avatar billede mundsavl Nybegynder
30. august 2001 - 12:11 #16
jeg har et kabel, men kan ikke komme i kontakt med routeren på rs 232 igennem hyperterminal.

har snakket med importøren som siger det er en meget gammel model router, og den vil ikke virke med org. software.

har idag returneret routeren hos TDC og bestilt en model 804 (istedet for 704) hos Nordisc Computer til kr. 1600!!

må hermed konkludere at TDC ikke er den fedeste partner når det kommer til den her slags, men det kunne man vel have forudset.

Vil gerne sige mange tak for hjælpen her på sitet, det er en fed måde at hjælpe andre på.
Det er ihvertfald ikke sidste gang jeg er her.

mvh dennis trabjerg.
dennis@trabjerg.com
icq : 31382300
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. august 2001 - 12:48 #17
Velbekomme, Synd vi ikke kunne få det til at virke.

Tonny