Avatar billede Aqhss Novice
06. august 2017 - 09:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sandsynligheds beregning

Kære alle
Jeg står og skal beregne hvor mange gange en given situation kan forventes at opstå i 83 tilfælde. Sandsynligheden for at hver enkelt situation opstår er 0,24.
Jeg tænker det kan sidestilles med at finde ud af hvor mange seksere det muligt at slå med 83 terninger (bare med en sandsynlighed på 0,24 i stedet for 0,16).
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg beregner dette? På forhånd tak fra en matematik blind specialestuderende!
:)
Avatar billede finb Ekspert
06. august 2017 - 10:03 #1
(1/6)^83
altså en sjette-del i 83. potens
Avatar billede Aqhss Novice
06. august 2017 - 10:11 #2
Tak for dit svar :)
men så for jeg sandsynligheden for at alle situationen opstår i alle 83 tilfælde. Jeg ønsker at vide hvor mane situationer der kan forventes at opstå (fx 24 situationer). :)
Avatar billede KennethLykke Mester
06. august 2017 - 12:35 #3
Hvis sandsynligheden for en begivenhed er p=0,24 - OG at det er den samme sandsynlighed HVER gang, så er det forventede antal gange begivenheden sker ved N træk: N*p, dvs for N=83: 83*0,24 = 19,92. Så din situation vil forventeligt opstå knap tyve gange ud af de 83.

Du har ret i, at dette er ligesom med antal seksere ved 83 terningeslag: 83*0,16 = 13,28.
Avatar billede KennethLykke Mester
06. august 2017 - 12:44 #4
En anden måde du kan se det samme er ved at se på de 83 tilfælde hver for sig:

Hvis du trække én gang, så er din sandsynlighed (altså din forventede situation) 0,24.
Dette gentager sig anden gang du trække, og tredje gang, og fjerde gang, ...

Så dit samlede forventede antal situationer over 83 træk bliver: 0,24 + 0,24 + 0,24 + ... + 0,24 = 83*0,24 = 19,92.
Avatar billede Aqhss Novice
06. august 2017 - 12:45 #5
Tusind tak! Det var lige det jeg havde brug for :)
Avatar billede KennethLykke Mester
06. august 2017 - 12:46 #6
Velbekomme - held og lykke med dit speciale