Avatar billede R.ray Juniormester
28. marts 2017 - 15:10 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Acces - Koblingen mellem det fulde navn og initialer

Jeg har en acces database som består af 2 hovedark, som begge indeholder en ansvarlig (navnet på personen). Mit problem er, at i det ene ark står den ansvarlige med det fulde navn, mens personen i det andet ark står med initialer.

Hvordan fortæller jeg acces at Søren Sørensen er det sammen som SØSØ ?

Formålet er at finde de linjer hvor ud fra et bestemt nummer, hvor der er to forskellige navne der står som ansvarlig.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 21:48 #1
database begynder, 1ste time: :)

i ark 1 står 1000 (id) og så søren sørensen
1000 er unik nøgle, fra nu af hedder han 1000 i hele databasen :)

i ark 2 skriver du så 1000 og SØSØ

nu har du kaldt ham for 1000, det hedder han så.
nu skal du lave en relation fra ark1, hvor id, som er 1000, peger over på ark2, der hvor der står 1000, men den skal bare pege på navnetabellen, hvor initialerne står.

så ved databasen at 1000, er "jeg går lige over i tabel 2, så kigger jeg på nr 1000, og det som står i det felt, læser jeg. aha!det er SØSØ,

og sådan slår den op når du søger SØSØ, det er sådan den finder hans navn og initialer.

1000 hvor han sfulde navn står hedder et unikt id, og laves af access, for at du ikke laver kludder i det :) det hedder den primære nøgle.

nummeret ovre i initialer tabellen, hedder fremmednøglen. den bruger vi hele tiden, til at slå alle resultaterne op, som er et ægte ID, den unikke nøglen, for der er jo kun 1 af hver, ham du gerne vil finde, søren sørensen.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 21:51 #2
tabel 1 burde være noget med:

ID (unikt nummer)
Navn (text)

tabel 2 næsten det samme, men:

KEY (foreign key)
Initials (text)

sådan skal det laves. :)