Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
23. august 2001 - 16:58 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Frame Problem

Findes der et link så man kan åbne en framesetfil og skifte den ene frame. Altså lige som bogmærker:
default.html#Bogmærke1 - åbner default.html og køre ned til bogmærket \"Bogmærke1\".

Er der måske et script som kan åbne en framesetfil og skifte en frame\'s side.

Jeg har en forside hvor jeg har 8 link på som så skal åbne framesetfilen og skifte main framen til f.eks. side1.html

Altså:

Link1
  Åben Framesetfilen og skift main-framen til side1.html

Link2
  Åben Framesetfilen og skift main-framen til side2.html

Link3
  Åben Framesetfilen og skift main-framen til side3.html

osv.
Avatar billede lala-joker Nybegynder
23. august 2001 - 17:06 #1
du skriver bare:

<base target=\"midt2\"

midt2 ændrer det til det din frame hedder.

indsæt så <base target=\"midt\"
på den side hvor dine link er, under <head>

så sker det at når du trykker på et link i din frame vises indholdet af linket i den anden frame
som hedder noget med \"midt\" eller hvad du har sagt den skal hedde

Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 18:29 #2
Skal du skifte frameset-filen ?

Ellers kan du nare bruge lala-jokers idé ...

<base target=\'main\'> skal placeres i <HEAD>-sektionen i din menu-frame.

Hvis du skal skifte både Framesettet og main-framens indhold bliver det lidt mere kompliceret.

Jeg tror du mister kontakten med din kode, når du skifter framesettet ud, men du kan jo lige prøve:

<A href=\"#\" onClick=\"top.location.href=\'ditFrameset.html\';top.frames(\'main\').location.href=\'side1.html\';\">side 1</A>

hth
jes
Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 18:48 #3
Hvis det ikke virker, så må du have en skjult frame, som er moder for variable, du kan opbevare dine data i:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>
<script language=\"JavaScript\">
var nySide = \"\";
//evt. flere ting du vil (have mulighed for at) opbevare

function findMainSource(){
  if (nySide=\"\") {
    top.frames[framesetFrame].frames[main].location.href=\'startside.html\';
  }else{
    top.frames[framesetFrame].frames[main].location.href=nySide;
}
</script>
</HEAD>
<frameset rows=\'*,100%\'>
  <frame src=\'\'>
  <frame name=\'framesetFrame\' src=\'ditFrameset.html\'>
</frameset>
</HTML>

Hvorefter du dirigerer dit frameset til top.framesetFrame og derefter din side1 til main-framen ved at lave en onLoad på din menu-side:
<body ... onLoad=\"top.findMainSource();\">

og så dine links:

<A href=\"#\" onClick=\"nySide=\'side1.html\';top.frames[framesetFrame].location.href=\'ditFrameset.html\';\">side 1</A>

jes ;-) (pyhh, den var zq lang -- og ingen garantier -- tænke, skrive, tænke, slå op, tænke, skrive -- jeg har ikke lige haft tid til at tænke på test!!)
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. august 2001 - 19:09 #4
Dette er en lidt \'omvendt måde at gøre det, men jeg tror det er det du spørger om:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/expframe.html

hvis en af rammefilerne:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/expframemain0.html
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/expframemain1.html
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/expframemain2.html

hentes ind der hvor framesetfilen ligger laver den selv det frameset den har bruge for og lægger sig selv ind i det.

mvh JakobA
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
23. august 2001 - 20:19 #5
Roenving> Hvor skal jeg erstatte noget?
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
23. august 2001 - 20:20 #6
Jeg forstår det ikke helt, men det lyder rigtig!
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
23. august 2001 - 20:37 #7
Jakoba> Jeg vælger din måde!!!

Tak
Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 20:48 #8
Ja, jakoba\'s løsning er også meget simplere og dermed principielt sikrere, men jeg må indrømme, at jeg blev ret forvirret af, at du lynhurtigt havde afvist lala-jokers forslag og så tænkte jeg, at så burde jeg kunne lave en \'skudsikker\' metode -- måske skulle der udbygges lidt med check for udbrud fra grundvinduet og sådan noget.

Jeg håber at du får det til at virke -- og tak for points ;-]
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. august 2001 - 21:09 #9
Tak for points.

Du kan skrive uddybende spørgsmål her hvis der er behov for det.

mvh JakobA
Avatar billede m-koldsgaard Nybegynder
11. januar 2002 - 17:19 #10
Til andre som ser dette spørgsmål...

Dette her kan lave meget nemmere med asp (altså det i spørgsmålet ikke jakoba\'s måde):

Forsiden.asp:

...
<a href=\"Frame.asp?side=side1.html\">Side 1</a>
<a href=\"Frame.asp?side=side2.html\">Side 2</a>
osv
...

Frame.asp:
...
<frame name=\"Et-Eller-Andet\" src=\"<% Response.Write Request.QueryString(\"side\") %>\">
...