Avatar billede Jens-01 Novice
12. november 2016 - 14:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Stavekontrol i Word2007 virker pludselig ikke

Tilsyneladende efter en MS-opdatering, fungerer stavekontrollen ikke i Word-2007.
- Alle steder i "Word indstillinger" er der sat de relevante flueben.
- Der benyttes Dansk-ordbog, alle de steder det kan registreres
- Stavekontrollen oplyser, at dokumentet er kontrolleret
- Der bliver ikke fundet fejl i stavningen af dokumentet (farvede bølger)
- Genstartet Word
- MS "Fix it" eksisterer ikke længere på deres hjemmeside

Har du et forslag til hvorfor stavekontrollen er forsvundet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. november 2016 - 14:22 #1
Se artiklen "Stavekontrol Word - problemløsning hvis det ikke virker som forventet", http://www.thedoctools.com/wordtips/hvis-stavekontrol-ikke-virker-som-forventet-i-word/

Det kan f.eks. være indstillingen beskrevet under TJEK 2, der er årsagen.
Avatar billede Jens-01 Novice
12. november 2016 - 14:30 #2
Alt det har jeg som nævnt kontrolleret, - stadig uden det har hjulpet.
Tak for dit forsøg. :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. november 2016 - 14:57 #3
Det fremgik ikke, så vidt jeg kunne læse af din beskrivelse, om du havde kontrolleret indstillingen "Kontroller ikke stavning eller grammatik". Hvis den er slået til, kontrolleres stavning og grammatik ikke, selv om sproget er indstillet til det relevante.
Avatar billede Jens-01 Novice
12. november 2016 - 15:33 #4
Kan det være Normal.dot, der fungerer dårligt..??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. november 2016 - 15:53 #5
Hvis dine dokumenter er baseret på Normal.dotm, nedarves indstillinger i typografier m.m. derfra i første omgang, og uhensigtsmæssige indstillinger vil derfor slå igennem i de dokumenter, du opretter.

Har du problemet i alle dokumenter eller kun i nogle?

Du er velkommen til at sende et dokument med problemet til mig (LF [at] thedoctools.com), og jeg vil se på det.
Avatar billede Jens-01 Novice
12. november 2016 - 16:20 #6
Har hentet et gammelt Word dokument, og her fungerer stavekontrollen og grammatikkontrol fint.

Har også omdøbt normal.dotm, og Word har oprettet en ny.
Men.......... stavekontrollen virker stadig ikke i nye dokumenter

Hvorfor...!!!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. november 2016 - 16:54 #7
Hvad sker der, hvis du sætter sproget til andet end dansk, f.eks. engelsk (US). Bliver stavefejl så markeret?

Hvis JA: Prøv at se artiklen: "The spelling checker does not flag misspelled words in Word 2007", https://support.microsoft.com/en-us/kb/2662392
Artiklen omtaler en nøgle i Registry under Method 5:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Shared Tools\ProofingTools\1.0\Override\en-US

Jeg har ikke en sådan nøgle her. Hvis det handler om dansk, vil nøglen hedde da-DK i stedet for en-US. Du kan tjekke, om den findes hos dig.

Der er i øvrigt også en "Fix it" i artiklen, som du kan downloade og bruge. Om den løser noget, kan jeg ikke vide, men der sker nok ikke noget ved at prøve (du nævnte, at du ikke længere kunne finde en Fix it til problemet).

Du er som nævnt velkommen til at sende et dokument med problemet til mig (LF [at] thedoctools.com), og jeg vil se på det for at finde ud af, om der er noget i dokumentet selv, der er årsagen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. november 2016 - 18:58 #8
Jeg har set på de dokumenter, du har sendt.

Prøv at gøre følgende i et dokument, hvor stavefejl ikke markeres, selv om indstillingerne er sat til det (f.eks. et af dokumenterne, du sendte til mig):
1. Marker alt indholdet.
2. Åbn dialogboksen Sprog (via Statuslinjen eller Gennemse > Sprog).
3. Sørg for, at det korrekte sprog er valgt og klik OK. Det er vigtigt, at du klikker OK, selv om sproget allerede var valgt, da det tvinger Word til at sætte den valgte sprogindstilling.

Dukker bølgestregerne op nu, dvs. vises stavefejl nu som forventet?

Hvis ja: Åben Normal.dotm, marker det tomme afsnit, der er deri, og tast Ctrl+Mellemrum. Den genvej rydder direkte tegnformatering på det markerede, og sprogindstillingen er omfattet af det (du kan også gøre det samme som i pkt. 1-3 ovenfor). Gem Normal.dotm. Prøv så at oprette et nyt dokument igen og skriv noget med fejl.

Markeres stavefejl nu som forventet?

Har du for nylig ændret på regionale indstillinger, så sprog/område deri f.eks. ikke er dansk? Der er nogle sammenhænge mellem systemindstillinger og dokumentindstillinger mht. sprog, som kan være vanskelige af diagnosticere.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. november 2016 - 00:49 #9
Det sidste dokument, du har sendt, viste markering af stavefejl fra starten, da jeg åbnede det. Det gjorde de andre ikke, før jeg havde valgt sprog igen eller markeret teksten og tastet Ctrl+Mellemrum.

Prøv at se følgende artikel (engelsk) for yderligere ting, du kan undersøge:
http://sbarnhill.mvps.org/WordFAQs/MasterSpellCheck.htm

I et af de dokumenter, du sendte, skrev du:
"Prøvede at ændre til "Skabeloner", det vender tilbage, når jeg går ind i menuen igen." i relation til Administrer under indstillinger for tilføjelsesprogrammer. Valg i listen "Administrer" hænger sammen med knappen "Udfør" ved siden af. Valget i feltet bruges blot til at bestemme, hvilken type tilføjelsesprogrammer, "Udfør" skal tage fat i. Det er ikke en indstilling som sådan.

En potentiel mulighed: Man kan jo komme til at føje et forkert stavet ord til ordbogen, så det efterfølgende opfattes som korrekt stavet. Hvis der er nogen som helst mulighed for, at det er sket, kan du slette ordet fra ordbogen.
Avatar billede Jens-01 Novice
13. november 2016 - 10:51 #10
Hvordan åbner jeg normal.dotm..??
%appdata%\microsoft\skabeloner - > derefter åbner jeg den, det eneste der sker er at Word åbner med et blankt dokument.

Troede at der kunne vises et eller andet du tidligere havde nævnt om: Åben Normal.dotm, marker det tomme afsnit, der er deri, og tast Ctrl+Mellemrum."
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. november 2016 - 11:34 #11
Normal.dotm er (bør være) et tomt dokument, men selv et tomt dokument har altid ét afsnit uden tekst. Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8 eller klik på det omvendte P på fanen Startside). Så kan du se afsnitstegnet.
Avatar billede Jens-01 Novice
14. november 2016 - 09:59 #12
Tak til Lene for et fantastisk engagement, for at få stavekontrollen tilbage.

Der må være et eller anden sted i Word, hvor jeg har mistet et væsentligt flueben, indtil nu er det ikke fundet, - men jeg leder videre.
Avatar billede Jens-01 Novice
14. november 2016 - 21:24 #13
Beklager, - jeg havde helt glem at køre fejlfinding/reparation af Office 2007.
Efter en lang ventetid og genstart fungerer stavekontrollen igen helt som normalt.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. november 2016 - 00:04 #14
Det var godt. Det var først sent i processen, jeg via e-mail sendte dig forslag om at køre en reparation, da alle andre forslag åbenbart ikke fik det hele på plads ;-).