Avatar billede nemlig Professor
03. september 2016 - 10:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valider emailadresse driller

Hejsa.
Jeg har længe brugt neden stående kode til at validere et inputfelt for korrekt indtastet emailadresse. Jeg bruger bl.a.:

if (!filter_var($emailArray[$i], FILTER_VALIDATE_EMAIL)) {.....
$host = explode('@', $emailArray[$i]);
if(!checkdnsrr($host[1], 'MX') ) {....
if(!checkdnsrr($host[1], 'A') ) {...

Det har indtil nu fungeret perfekt, men emailadressen "mig@youmail.dk" fejler i denne kode:

checkdnsrr($host[1], 'A')

Jeg kan jo næsten regne ud, at denne kontrol, må jeg udlade, men er der nogen, der kan forklare, hvorfor der ikke er nogen A-record på youmail.dk.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2016 - 13:38 #1
youmail.dk er et email domaene d.v.s. at det kun kan bruges til email.

Derfor har det kun en MX record og ikke en A eller CNAME record.

Det et helt normalt.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2016 - 16:36 #3
youmail.dk jar en MX record som peger paa fpo.mail.dk og fpo.mail.dk har en A record som peger paa 80.160.76.237.
Avatar billede nemlig Professor
05. september 2016 - 07:41 #4
Tak Arne for info. Jeg nøjes med at kontrollere MX.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. september 2016 - 14:58 #5
Hvis der ingen MX record er saa skal du checke A record.

Men hvis der er en MX record skal du ikke checke A record.

if MX record then
    good
else if A record then
  good
else
  bad
end if

muligvis:

if MX record then
    good
else if A record then
  good
else if CNAME record then
  hmm they are in violation of the rules but it most likely will work
else
  bad
end if