Avatar billede Anders A Praktikant
31. maj 2016 - 23:08 Der er 7 kommentarer

Fejlmeddelelse på Macbook pro vedr. "Java på kommandolinjen"

Hej respektive person,

Jeg bliver ved med at få den samme fejlbesked på min macbook pro, hvor der står følgende i en popup besked:

"Du skal installere JDK for at kunne bruge java kommandolinjeværktøj.
Klik på Flere oplysninger... for at besøge webstedet til overførsel af Java Developer Kit"

Når man så klikker på flere oplysninger bliver du automatisk sendt ind på adobes hjemmeside, hvor du så kun kan opdatere til den nyeste version af Java, hvilket er prøvet. Jeg har ligeledes prøvet at afinstallere java uden, at det har hjulpet på problemet. Er det noget i har oplevet før, samt hvordan kan det løses, hvis i har erfaringer herpå?

Mvh
Anders
Avatar billede egonspock Seniormester
31. maj 2016 - 23:21 #1
Spørgsmålet kan være hvilket program, der kræver Java. Er det når du åbner et bestemt program, eller hver gang du starter computeren eller på anden måde et bestemt tidspunkt?
Avatar billede Anders A Praktikant
10. juni 2016 - 01:45 #2
Hey,

Det er aldrig på noget bestemt tidspunkt. Det er helt tilfældigt, hvornår fejlen "popper" frem..
Avatar billede egonspock Seniormester
10. juni 2016 - 11:20 #3
Det lyder som et program, der gør noget engang i mellem, måske forsøger at tjekke for om der er en nyere version klar af et eller andet - og som kræver en bestemt gammel udgave af Java. Har du set efter i LaunchAgents/-demons i både computerens og dit eget biblioteker?
Avatar billede Bobo Praktikant
20. juli 2016 - 14:22 #4
Jeg har samme problem, har du fundet ud af noget nyt med din Anders?
Avatar billede Anders A Praktikant
20. juli 2016 - 14:58 #5
Nej, desværre ikke...
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2016 - 19:33 #6
Det er kan muligvis være noget ældre software, du har installeret, som kalder en ældre java-version og dermed ikke ser den nyeste.
Jeg har kunne læse mig frem til at følgende pakke fra Apple kan løse problemet med omtalte pop-up:
https://support.apple.com/kb/dl1572?locale=da_DK

Men som Apple skriver, er det en ikke-anbefalet version. Så jeg synes, ligesom egonspock foreslår, at du skal undersøge nærmere hvilket program, der forårsager java-kaldet. Kig efter et ældre program først. Sig bare til hvis du har nogle i tankerne, så kan jeg hjælpe med at undersøge nærmere.

Derudover så kan du evt. også dobbelt-tjekke at det er JDK, og ikke JRE (Java Runtime Environment), du har installeret - hvis ikke du allerede har gjort det.
Avatar billede Misha Sakharoff Praktikant
22. november 2017 - 10:09 #7
HER ER FORKLARINGEN:
En af dine gamle programmer kræver legacy Java support.

HER ER LØSNINGEN:
1. Download legacy Java 6 runtime for macOS: https://support.apple.com/kb/dl1572?locale=en_US
2. Installer .dmg disk image og installer Java 6 runtime for OS X
3. Genstart
4. Nyd din nyfundne frihed :-)

Mvh Misha