Avatar billede larsvik Nybegynder
15. november 2015 - 18:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nyt TV

Jeg skal til at købe nyt tv, da yousee lukker det analoge signal hvor jeg bor.
Jeg tænkte om jeg kunne få lidt input herfra.
Jeg har været nede i fona og kigge lidt, og set på de mest kendte mærker:
LG, Philips, Samsung og Sony (hvis der er andre I mener jeg burde overveje må I endelig ikke holde Jer tilbage)

Mine prioriteter er som følger:
ml. 40 og 50 tommer, LED, Smart tv, div nye indgange (jeg tænker her til  chromecast), God lyd, intuitivt menu system og sæføli en skærm med en god opløsning. Om det er 4K, UHD, sUHD er ikke det vigtigste men billedet skal være godt, sæføli.
Hvis nogen har ideer til panel typer, er jeg åben for foreslag.
Men hvis nogen herinde kan hjælpe mig lidt på vej til et godt TV, ville jeg være taknemlig.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2015 - 20:24 #1
LG og Philips er ok, Samsung har haft ry for at bruge komponenter, der brændte tv af efter 2 år.
Glem smart-tv - der er ikke en standard, og det er op til den enkelte producent at holde gamle modeller opdateret. Det går de så typisk kun i kort tid. Det er smartere at sætte en alm pc til tv.
Højopløsning er lidt på samme boldgade. Der er ikke en video-standard, der bruges af alle, så det er ikke til at vide, hvilket, der vinder. Igen, en tilkoblet pc kan let opdateres.
Så tag et tv - gerne 4k - og glem data, bare billedet er fint. Og få en soundbar til, så du har god lyd (mange kan også Bluetooth, så du kan bruge soundbar som stereoanlæg og din telefon/tablet som afspiller).
Alle har hdmi, så Apple-tv/chromecast kan de. Og det er der, du får signalet fremover - men disse dimser er kun pt op til full-HD, og ikke 4k tv. Derfor pc også - her kan du netflixe deres signal hvis din pc altså understøtter den høje opløsning.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. november 2015 - 22:50 #2
Her kan du læse mange test af div. tv.
http://flatpanels.dk/
Jeg har ikke smart tv, men kan godt savne det i stedet for hele tiden at skulle bruge pc.
Så der er jeg ikke enig med Claes57, men det behøver vi jo heller ikke at være.
Det med at betjene noget alt for mange steder fra, synes jeg ikke er så smart.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. november 2015 - 23:09 #3
Streamingtjenesterne tager nok ikke voldsomt fat på 4K før om et par år. Til den tid vil HEVC (H.265) være fast industristandard for 4K video. Googles/YouTubes alternative standard hedder VP9/VP10. Ift. at optage TV, skal du kigge efter indbygget PVR funktion (husk at optaget TV i vore dage ikke uden videre kan eksporteres og vises på andre apparater).

Jeg vil frem for alt kigge efter modeller, som ikke er specialprodukter til f.eks. en enkelt varehuskæde. Derudover er jeg helt på linje med Claes. SmartTV er stadig stærkt hypet men for mig at se ret uinteressant/klodset ift. at tilkoble en PC som kan det hele - bedre.

Du kan streame i fuld HD (og evt. bedre) + køre DLNA server fra både PC og mobilenheder vha. en Microsoft Wireless Display Adapter, som giver et nydeligt trådløst HDMI signal, der fungerer fint gennem 2-3 vægge i hjemmet. Modsat Chromecast og AppleTV kan du frit afspille alle filformater, fordi funktionen ikke er afhængige af bestemte apps/programmer.
Selve teknikken hedder Miracast, og den fungerer til alle Linux og nyere Windows OS'er. Apple nægter at understøtte det, fordi de selv udvikler AirPlay.
Avatar billede larsvik Nybegynder
03. januar 2016 - 13:24 #4
Jeg tror jeg, for min egen skyld, er nødt til at simplificere det her lidt.
Jeg har besluttet at jeg ikke vil investere i en computer til at stille ved siden af et nyt tv. Jeg vil holde det simpelt og kun købe et smarttv og leve med de begrænsninger det gir.
Og så tror jeg at mit oprindelige spørgsmål skal gøres lidt mindre komplekst.
Med andre ord, jeg søger det bedste tv med en str på 43-55 tommer, smartTV, som kan afspille div. fil typer fra usb

Til en pris på max 4500

Det er ikke fordi jeg er doven og ikke gider sætte mig ind i forskellene, men jeg kan sgu ikke helt overskue hvor jeg får mest for pengene. Jeg har en philips fra 2004 som jeg har været godt tilfreds med. Og jeg tænker, at jeg ville foretrække et af de anerkendte mærker (philips, samsung, sony, LG etc)
Avatar billede eurositi Ekspert
05. februar 2016 - 13:11 #5
Sørg for at se almindelige TV-programmer i butikken og sammenlign dit visuelle indtryk af hvert enkelt TVs billede.
Prøv også at søge efter anmeldelser af de modeller, du har kig på.

Mht. filformater, så kan næsten alle fjernsyn i dag afspille Matroska (MKV) filer (så længe at video- og lydsporet inde i MKV-filen også er i et nogenlunde almindeligt format). Understøttelse af 4K-formaterne VP9 og HEVC (H.265) er ikke en streng nødvendighed, men det ville være en fin bonus.

En indbygget PVR-funktion ku' måske også være rar at ha', så du kan optage programmer direkte til en ekstern harddisk (optagelsen er desværre krypteret til kun at kunne afspilles på dit eget TV).

Prøv også at vurdere, om TV'et bliver meget varmt eller afgiver irriterende lyde.
Avatar billede larsvik Nybegynder
28. februar 2016 - 00:50 #6
jeg tog en samsung der var testvinder i 15 :)

eurositi.. læg svar :)
Avatar billede eurositi Ekspert
04. marts 2016 - 13:18 #7
Okidoki...