14. august 2015 - 20:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Select inden i Select

Jeg har to tabeller Sales og Lines

Sales.Id
Sales.CustomerId

Lines.Id
Lines.SalesId
Lines.FromSalesId

Nogle salg foretages til et opbevaringslager, og der kan således oprettes et nyt salg på på baggrund af et tidligere salg...

Salg No 99 kan se således ud
Sales.Id = 99
Sales.CustomerId = 200
Sales.Stock = 10
Lines.Id = 1
Lines.SalesId = 99
Lines.FromSalesId = NULL

Salg no 100 kan se således ud
Sales.Id = 100
Sales.CustomerId = 200
Sales.Stock = Null
Lines.Id = 1
Lines.SalesId = 100
Lines.FromSalesId = 99

Salg nr. 99 er således blevet solgt videre... men salg nr. 99 kan være solgt videre af f.eks. 20 gange...

Nu vil jeg gerne finde alle de sub salg der er foretaget til min kunde, og returnere f.eks. * fra Sales og Lines

Jeg har uden held forsøgt mig således:

SELECT *
FROM Sales INNER JOIN Lines ON Sales.Id = Lines.SalesId
WHERE Lines.SalesId =
    (
    SELECT Sales.FromSalesId
    FROM Sales INNER JOIN Lines ON Sales.Id = Lines.SalesId
    WHERE Sales.CustomerId = 200
    )

Problemet er jo nok, at sub select returnerer mange FromSalesId og det kan WHERE Lines.Sale = ikke rigtig håndtere...

Hvordan får jeg det løst?
14. august 2015 - 20:28 #1
SÅ blind... Lines.SalesId = skal være Lines.SalesId IN  (fløjter og drøner videre)
14. august 2015 - 23:10 #2
Jeg har selv været ude for, adskillige gange, at det at formulere et spørgsmål er en hjælp til selv at indse svaret.
14. august 2015 - 23:39 #3
Præcis :-)