Elektronik-giganten Philips, er raget uklar med de store pladeselskaber angående kopibeskyttelse af cd?er. Philips mener, at pladeselskaberne ødelægger cd-formatet, og forlanger, at pladeselskaberne skelner mellem cd?er og de kopisikrede medier.
Cd?en til afspilning af audio er patenteret af Philips og Sony i fællesskab i 1980, og patentet bygger på Red Book-formatet, der er indgående beskrevet ? oprindelig i en bog med rødt omslag, deraf navnet.
Philips mener, at pladeselskaberne for at skabe kopisikre cd?er manipulerer Red Book-formatet på en måde, der krænker patenthavernes rettigheder. Kopisikringen består nemlig i at påføre cd?erne fejl, så de ikke kan læses rigtigt under bestemte betingelser. Desværre betyder fejlen ikke kun, at cd?erne ikke kan kopieres, men at de ikke kan aflæses af visse computere og cd-afspillere.
Derfor kræver Philips, at de kopisikre plader ikke skal kunne påtrykkes det patenterede logo Compact Disc Digital Audio. Og selskabet vil have pladeselskaberne til at mærke de kopisikre plader, så man kan se, at det ikke er en egentlig cd, man køber.
Fejlretning
Gerry Wirtz, der er leder af Philips? copyright-kontor, der administrerer cd-logoet, har sagt til Reuter, at selv om fejlen så tjener sit formål, så risikerer forbrugeren, at almindeligt slid på produktet efterhånden vil overvinde den indbyggede fejlretnings-mekanisme, der er i alle cd-medier, så de med tiden bliver uspillelige.
Gerry Wirtz forudser ifølge Wired, at fremtidige modeller af Philips-afspillere vil blive fabrikeret, så de både kan læse og kopiere de kopi-beskyttede cd?er, der ikke må kaldes cd?er.
Den nye kopisikring støttes af de fem store pladeselskaber Bertelsmann's BMG, Vivendi Universal, Sony, EMI Group samt Warner Music.