Det er gammel vin på nye flasker, når DR nu overvejer at give danskerne e-mail, home-banking, digital forvaltning og andre interaktive tjenester via telefonen og tekst-tv. I første omgang handler planerne ikke om internet-surfing.
Konceptet ligner meget det hedengangne Teledata fra sidst i firserne ? DR?s projekt er dog endnu mere simpelt teknologisk set. En lille boks til nogle få hundrede kroner på størrelse med en cigaretpakke stikkes i fjernsynets scart-stik, og så navigerer seeren fra sin lænestol rundt ved hjælp af telefonen.
? Det er meget spændende, siger generaldirektør Christian Nissen fra DR. Han understreger dog, at intet er besluttet endnu. DR er stadig i gang med at undersøge de tekniske og kommercielle muligheder.
Ifølge planerne, som Computerworld er kommet i besiddelse af, vil DR etablere et selvstændigt selskab, der skal sælge de små tv-dekodere direkte til seerne, ligesom selskabet skal skabe kontakt til leverandører, der kan levere indhold som blandt andet home-banking, databaser, digital forvaltning og e-handel på tv-skærmen.
Målgruppen er hovedsagelig danskere uden computer og internet. Praktisk taget samtlige danske hjem har tv med tekst-tv, og med DR som leverandør bliver systemet landsdækkende fra begyndelsen. Ifølge materialet bruger mellem en og halvanden million danskere tekst-tv hver dag, og her kan billig og simpel teknologi måske få fat i en del af den restgruppe, der ikke er på nettet. Efter samme princip som Tevefonen, der er TV 2?s markedsplads for biler, huse og job på tekst-tv.
Sikker Tevefon
? Vi er gået skridtet videre end Tevefonen og har skabt et sikkert system mellem tv og telefon, forklarer den tidligere Cocom-ingeniør, Klaus Lagermann, der med sit firma Smartscart Technology i Hillerød står bag den patenterede teknologi.
DR?s folkecomputer på tekst-tv Smartscart er en videreudvikling af Tevefonen, som den kendes fra TV 2?s tekst-tv. En mini-dekoder på størrelse med en pakke cigaretter stikkes direkte i fjernsynets smartscart-stik. Boksen skal hverken forbindes til telefon, antennekabel eller internet, men behøver kun strøm fra en lille transformer. På tekst-tv side 700 står et telefonnummer, som man ringer til. Her indtaster man brugernummer og adgangskode guidet af et menusystem med en computerstemme ? et såkaldt voice response-system. Systemet etablerer nu et lukket kredsløb mellem telefonen og tekst-tv-siden, ved hjælp af et unikt nummer, som boksen har kodet ind i hardwaren. Telefonens tastatur bruges til at navigere rundt på tv-skærmen. En 128-bit SSL-kryptering, ligesom den, der bruges til home-banking, sikrer at data, der sendes via almindeligt trådløst antennesignal, kabel eller satellit kun kan modtages og læses på dette tv. Man navigerer rundt i systemet med tasterne på telefonen ? bemærk at de fleste ældre telefoner ikke har bogstaver ud for tallene. Man kan ikke printe, gemme oplysninger eller vise bilag til e-mails, til gengæld kan systemet også betjenes fra DR?s hjemmeside, www.dr.dk. |
Blandt andre Tele Danmark med deres Selector-boks og satellitfirmaet, Viasat, har tidligere forsøgt at sælge interaktive tv-tjenester til danskerne ? uden særlig succes. Teknologisk er det svært at skabe hurtig og billig interaktivitet på tv-skærmen uden det digitale sendenet, hvis etablering er udskudt på ubestemt tid, siden den nye kulturminister ved sin tiltræden annulerede medieforliget. Og selv om konceptet er et teknologisk tilbageskridt, bliver det hilst velkommen.
Bagstræberisk teknologi
? Det virker en smule bagstræberisk med gammel teknologi, men det kan måske blive et interessant overgangsfænomen, vurderer mediekonsulent Claus Bülow Christensen, der selv var blandt de 6.600 brugere af Teledata, inden det blev overhalet indenom af internet i begyndelsen af 90?erne.
? Tv-skærmen rummer et stort potentiale, men der er endnu ikke noget, der fungerer godt nok. Både Selector-boksen og de digitale dekodere fra blandt andre Viasat er for langsomme og for knudrede at bruge, vurderer Claus Bülow Christensen.
De små dekodere koster to hundrede kroner eksklusiv moms at producere. Ifølge DR?s skitse skal indholdsleverandører betale mellem 25.000 og 75.000 kroner for at koble sig på, ligesom de også skal betale mellem fem og 7,5 øre, hver gang en seer trækker en side op på sin tv-skærm. DR forventer, at to millioner husstande er daglige smartscart-brugere efter to år, og 400-500 virksomheder, organisationer og myndigheder udbyder information via tjenesten.
74 procent af befolkningen har adgang til internet ? enten på arbejde eller hjemme ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Såvidt Computerworld erfarer, har 92 procent af danske hjem tv med tekst-tv.