Artikel top billede

Banedanmark tager første skridt mod skyen

Projekt-føljeton: Banedanmark tager de første skridt mod at lægge et populært system op i skyen. Læs om de første møder, hvor den overordnede arkitektur lægges fast.

I midten af februar kunne Computerworld berette om, at Banedanmark planlægger at lægge sit trafikinformations-system op i skyen.

Nu er første skridt i processen taget.

Tirsdag og onsdag i forrige uge mødtes repræsentanter fra Banedanmark og Microsoft til en to-dages arkitektur-design session.

Nuværende system og bruger-scenarier

På første dag blev Banedanmarks eksisterende system gennemgået. Det viste sig blandt andet under gennemgangen af den eksisterende arkitektur, at Oracle-databasen RDS er det centrale punkt i den eksisterende løsning. Her ligger foruden data om togtrafikken også en del forretningslogik i form af stored procedures.

På førstedagen blev der også identificeret fire forskellige brugs-scenarier:

• Passagerer (adgang via pc eller smartphone).
• Institutioner eller organisationer med storskærme i lobbyer, konferencerum, venteværelser og lignende.
• Trafiknyhederne (radio, tv osv.).
• Bots - screenscraping af systemdata til anvendelse i andre applikationer.

Regnefejl giver midlertidig krise

På andendagen blev den eksisterende arkitektur mappet til Windows Azure-platformen, og der blev givet et overslag på prisen for en Azure-løsning. Endelig blev en række punkter identificeret til nærmere undersøgelse i et efterfølgende proof-of-concept (PoC) forløb.

På baggrund af Banedanmarks oplysninger og Microsofts foreløbige arkitektur fremkom Microsoft med et prisoverslag på driften af trafikinformationssystemet på Azure.

En overgang så det ud til, at projektet ville strande på en alt for høj pris. Det skabte et vist postyr; hverken Microsoft eller Banedanmark kunne forstå, at prisen ville blive så høj.

Det viste sig dog, at den høje pris skyldtes en simpel regnefejl.

Arkitektur og pris

Da regnefejlen blev rettet, endte man på en pris, der var mere spiselig for Banedanmark.

Med en såkaldt Accelerator Core-prismodel, der anvendes til at skubbe Azure-projekter i gang, kunne prisen yderligere reduceres.

Der er i sagens natur tale om et estimat, som kan vise sig ikke at holde. Grundlaget for estimatet er blandt andet en række antagelser om hvilken arkitektur, der bedst understøtter trafikinformations-systemet.

Banedanmark klar til Proof of Concept

CIO hos Banedanmark, Kenneth Lau Rentius, er tilfreds med starten af projektet og ser frem til at få afklaret de udestående problemstillinger i et proof-of-concept.

"Med det setup, som er beregnet indtil videre, så ser det fornuftigt ud. Nu skal vi have undersøgt, om der er andre omkostninger, der mangler at komme med," siger Kenneth Lau Rentius.

Der er allerede identificeret nogle punkter, der skal afklares i forbindelse med et kommende proof-of-concept forløb. De punkter kan få betydning for projektets endenlige pris.

Næste skridt på dette tidspunkt er, at Microsoft og Banedanmark mødes for at planlægge proof-of-concept.

Udestående, som skal afklares, er blandt andet hvordan overvågningen af Azure-systemerne kommer til at foregå.

I dag står Siemens for overvågningen af Banedanmarks servere, og det skal derfor undersøges, hvordan Azure-systemerne integreres i den eksisterende systemovervågning.

Siemens er en af Microsofts partnere, der allerede anvender Azure-platformen til softwareopdatering. Siemens har da også planer om at anvende Azure til overvågning.

"Der bliver et videre forløb med PoC. Det planlægges i løbet af denne uge. Her finder vi ud af hvilke ressourcer Microsoft og vi skal stille med, ligesom vi bliver enige om, hvad der skal undersøges og får diskuteret økonomien," siger Kenneth Lau Rentius.

Udviklingsomkostninger ikke estimeret

Et område, der kan blive kritisk for projektet, er den nuværende Oracle-database. Her skal undersøges, hvordan data fra Oracle-databasen ireplikeres til Microsoft-løsningen. Oracle-databasen indeholder forretningslogik i form af stored procedures, så her skal der ses nærmere på, hvordan den logik implementeres i Azure.

Estimatet for driften af Azure-platformen indeholder ikke omkostninger til udvikling.

"Udviklingsomkostningerne er vi ikke klar på nu. Det er en del af proof-of-concept. Her skal undersøges, hvad der egentlig skal til for at skille det nuværende system ad," forklarer Kenneth Lau Rentius.

Det er planen, at der ikke skal ændres i udseendet af trafikinformations-systemets websider, men det er den bagvedliggende infrastruktur, som ændres.

Løsningen for mobilbrugere kommer også til at nyde godt af den nye sky-database.

Banedanmark forventer, at det nye system vil klare spidsbelastninger bedre end det gamle.

Forventer automatisk skalering

Baggrunden for at lægge trafikinformationssystemet op i skyen er blandt andet at undgå flaskehalsproblemer, hvis der pludselig bliver run på systemet.

Som det skete under det voldsomme snefald denne vinter.

"Jeg skal nødig blive overrasket over et større run på min hjemmeside. Løsningen skal være dynamisk, så det ikke er os, der afgører, om der bør skrues op og ned. Vi skal dog adviseres, hvis der skal skaleres op, så vi har styr på omkostningerne," siger Kenneth Lau Rentius.

Forventes klar inden somerferien

Med de forbehold, som skal tages på et så tidligt tidspunkt i sky-projektets projektforløb, er Kenneth Lau Rentius optimistisk på projektets vegne.

"Som det ser ud nu, er jeg rimelig positivt stemt. Hvis der ikke er nogle større problemer, end dem vi kender nu, har vi et mål om, at løsningen er klar inden sommerferien. Det er klart, at hvis der kommer nogle uoverstigelige problemer, så kan jeg være tvunget til at ændre planen, men indtil videre regner vi med at have en kørende løsning inden 1. juli," siger Banedanmarks CIO.

Punkter til afklaring under PoC

• Hvilken brugergrænseflade-model skal vælges for det nye site (Ajax, Iframe, etc.)?

• Hvordan skal replikering fra RDS-Oracledatabasen til SQL Azure foregå?

• Hvordan omlægges stored procedures i RDS-databasen bedst muligt til services?

• Kan der spares penge på båndbredde ved at gøre websiderne mindre?

• Opbygning af et testmiljø, hvor den foreslåede arkitektur kan loadtestes

• Hvordan kan det foreslåede servicelag passes ind i Banedanmarks eksisterende governance af services?

• Hvordan flyttes data fra "Landets puls" til SQL Azure?

Computerworld følger sky-projektets videre forløb, og det kan du læse mere om her på Computerworld.dk senere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere