Smartphonen elsker viden om din fysiske placering

Det stigende antal smartphones med GPS'er, applikations-butikker og hurtigt internet er baggrunden for, at de lokationsbaserede tjenester nu for alvor står til et gennembrud.

Artikel top billede

Efter mange års snak ser det nu endelig ud til, at de lokationsbaserede tjenester er ved at få et kommercielt gennembrud.

Det er analysehuset Juniper Research, der netop har offentliggjort en undersøgelse, der konkluderer, at markedet for lokationsbaserede tjenester i 2014 kan omsætte for 12,7 milliarder dollars, omkring 71 milliarder kroner.

"… forbedringer i telefonernes brugergrænseflader - eksemplificeret med iPhone - sammen med lettere forbruger-adgang til en række distributionskanaler for applikationer har ført til en større interesse fra tjenesteudbydere for at tilbyde lokationsbaserede applikationer," skriver Juniper-analytiker Windsor Holden blandt andet i rapporten.

Samtidig nævnes det, at udrulningen af højkapacitets-netværk er med til at øge mulighederne med de browserbaserede tjenester.

Smartphonen trodser krisen

Gartner offentliggjorde i går sine tal for mobilmarkedet i 2009, og selvom også dette marked er påvirket af finanskrisen, så er smartphone-segmentet undtagelsen. Salget af smartphones voksede i hele 2009 med 23,8 procent i forhold til året før, så der i alt blev solgt 172,4 millioner enheder på verdensplan.

Den vækst skyldes ikke mindst, at anvendelsesmulighederne er øget kraftigt. GPS'en i smartphonen udnyttes i stadig flere applikationer, så den information, brugeren præsenteres for på skærmen, tager udgangspunkt i personens fysiske placering.

250 250

To eksempler på lokationsbaserede applikationer, hvor informationen er baserede på brugerens fysiske placering.

Juniper forventer i rapporten "Mobile Location Based Services," at tjenesterne for alvor vil finde vej til forbrugernes smartphones i de kommende år. Det skyldes ikke mindst, at mange virksomheder vil kunne se et kommercielt formål med at tilbyde den slags tjenester.

"Lokationsbaserede applikationer er ekstremt interessante for brands og forhandlere i og med, at de lader de virksomheder lede forbrugerne til forretninger nærheden og samtidig give dem information om produkter på tilbud," skriver Juniper.

Smartphonen baner vej for teknologier

Lokationsbaserede tjenester er nært beslægtede med augmented reality - koblingen mellem det fysiske og det virtuelle - der er et andet teknologi-område, der også står til et gennembrud som følge af smartphonens øgede popularitet.

"Vi har ventet på, at der var håndholdte apparater, som var kraftige nok til at afvikle sådan nogle programmer med 3D-grafik. Det er først nu med de relativt kraftige smartphones, at det begynder at kunne få en reel kommerciel impact," forklarede Peter Krogh, forsker i augmented reality og pervasive computing, for nylig til Computerworld.

Junipers forudsigelser om de lokationsabaserede tjenesters fremtid bekræftes af Gartners hype cycle, hvor "location-aware applications" er placeret længst til højre, hvor hype-hysteriet er overstået, og teknologien nu er ved finde et mere naturligt niveau, så det egentlige potentiale bliver indfriet.

540
Gartners hype cycle.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S