Computerworld News Service: Frustrerede pendlere bevæbnet hver morgen med kaffe og lydbøger kan nu fatte mod: Forskere på det kendte teknologi-universiitet MIT er i gang med at regne ud, hvordan pendlere kommer hurtigere til og fra arbejde.
Et halvt hundrede biler i Boston er blevet udstyret med teknologi, der bruger et netværk af mobile sensorer til at analysere trafik og forudsige hvor og hvornår, der opstår kødannelse.
Forsøget blev lanceret for omkring et år siden, efter Nissan Motor løftede sløret for et udviklingsprojekt, der sigter mod at afkode, hvornår chaufføren er stresset,
Bilproducentens Robot Agent, som er placeret på instrumentbrættet i Nisssans konceptbil Pivo 2, gør brug af indbyggede kameraer til at aflæse tegn i førerens ansigt og på den måde analysere, om han er ved at være træt eller stresset.
Robotten, der taler engelsk og japansk, nikker, ryster på hovedet og blinker med øjnene, mens den forsøger at tale bilens fører i et bedre humør eller foreslår at trække ind til siden og holde en pause.
Viger uden om køer
Som en del af projektet CarTel har forskere fra MIT placeret en computer på størrelse med en mobiltelefon i 50 biler - her i blandt 40 taxier - i området omkring Boston for at overvåge bilernes kørselshastigheder. Systemerne bruger QuickWiFi-forbindelser til at forbedre datastrømmen, mens de er på farten.
"CarTel forstår, hvor trafikpropperne er og anbefaler ruter, der undgår dem," siger Samuel Madden, associate professor i MIT's Department of Electrical Engineering and Computer Science.
"Data fra hele netværket bidrager til det samlede billede af, hvorhenne der er trafikpropper."
De indsamlede data kan ifølge MIT hentes over nettet eller fra en mobiltelefon, hvilket gør det muligt for pendlere at tjekke trafikforholdene, før de forlader hjemmet eller kontoret eller direkte fra bilen.
Systemet er opmærksomt på trafikpropper og anbefaler alternative ruter.
Forskere fra MIT offentliggjorde i 2007, at de havde til hensigt at finde på måder at nedsætte trafiktætheden i byerne.
Som en del af dette tiltag arbejder et hold fra MIT på at designe en såkaldt City Car, der beskrives som en bil med to sæder, som både kan foldes og stakkes.
Bilens karosseri er designet til at kunne foldes på midten, således at der kan stakkes otte af disse biler oven på hinanden på en enkelt normal parkeringsplads.
Oversat af Thomas Bøndergaard