Noget af det værste ved at miste sin computer er uvisheden. Hvilke data har jeg mistet. Lå de seneste budgettal på computeren og hvad med mailkorrespondancen med revisoren?
Derfor bør du sætte skik på din datadisciplin.
"Det værste, du kan gøre, er at gemme dine filer i en masse forskellige mapper og på alle mulige usb-drev og dvd-skiver. Du er kommet rigtigt langt, hvis du passer godt på dine data og har styr på, hvad der er fortroligt, og hvad du har med, når du er ude," siger Ulf Munkedal, der er sikkerhedsrådgiver og direktør for it-sikkerhedfirmaet FortConsult
Risikoen for datatab er ikke blot større, hvis du ikke har styr på, hvor du gemmer dine informationer. Hvis du har overblik over, hvilke dokumenter, der ligger på din computer, kan du også hurtigere få overblik over situationens alvor, hvis uheldet er ude.
Gemmer du dine dokumenter under 'my documents' i Windows, følger dokumenterne din brugerprofil rundt på netværkets computere. Det er ikke nødvendigvis en god idé, når du gemmer fortrolige oplysninger. Derfor kan du med fordel gemme det i en låst mappe på c-drevet, som eventuelt er krypteret, mener Ulf Munkedal.