Computerworld News Service: Microsoft arbejder for langsomt med at udbedre problemerne med den tekniske dokumentation til kommunikations-protokoller, som det kræves, at virksomheden frigiver i forbindelse med det igangværende amerikanske antimonopol-påbud, lyder det fra advokaterne for de to grupper af sagsøgere i sagen.
Der er nu identificeret 1.276 problemer med den tekniske dokumentation sammenlignet med færre end 900 i starten af året, ifølge Stephen Houck, advokat for den såkaldte Californien-gruppe af stater, der er sagsøgere i sagen.
Der dukker nye problemer op med den tekniske dokumentation, hurtigere end Microsoft kan nå at løse dem, tilføjer Jay Himes, leder af New Yorks monopolstyrelse.
"Hvis man stoler på Microsofts tal, så løser de færre end et problem med den tekniske dokumentation per person, de har til at arbejde på det, per måned," udtalte Jay Himes under en forligshøring i monopolsagen.
"Faktum er, at de identificerer flere problemer, end de løser."
Ikke atomfysik!
Himes og Houck luftede under forligshøringen også bekymringen om, at Microsoft har foretaget ændringer i noget dokumentation uden at fortælle det til sagsøgernes tekniske komité, der overvåger overholdelsen af antimonopol-påbudene, og de anmodede Microsoft om for første gang at begynde at vedlægge ændringsjournaler til den tekniske dokumentation.
At sørge for ændringsjournaler "er ikke atomfysik. Det er noget, teknikere gør som en fast praksis," udtalte Jay Himes.
Dommer Colleen Koller-Kotelly fra den amerikanske distriktsdomstol i staten Colombia spurgte Jay Himes, om sagsøgerne havde brug for flere ressourcer til at identificere problemer i den tekniske dokumentation.
"Dette er Microsofts ansvar og Microsofts problem," svarede Jay Himes.
Microsofts advokat, Charles Rule, og senior vice president for virksomhedens forretningsområde for servere og værktøjer, Robert Muglia, forsvarede Microsofts arbejde med den tekniske dokumentation: Microsoft har flere end 300 mennesker til at lede efter fejl i de tekniske dokumenter.
"Med den ekstreme mængde af efterkontrol må dommeren forvente, at antallet af identificerede problemer vil fortsætte med at stige året igennem," udtalte Robert Muglia.
Parterne strides
Charles Rule bemærkede, at der fortsat er betydelig interesse fra andre virksomheder i at købe licens til Microsofts kommunikationsprotokoller. Selv med de identificerede problemer "lever den tekniske dokumentation nu op til de højeste standarder," udtalte han.
Microsoft arbejder med sagsøgerne om at udvikle ændringsjournaler til dokumentationen, tilføjede Rule.
Tilstanden af den tekniske dokumentation for de kommunikationsprotokoller, som Microsofts blev afkrævet at frigive af antimonopolforliget fra 2002 har været en hovedanke for sagsøgerne i mere end tre år.
Sidst i 2006 godkendte Kollar-Kotelly to års forlængelse af dele af hendes antimonopol-dom mod Microsoft på grund af vedblivende problemer på området.
Undtagelser
Himes og Houck klagede også over Microsofts tidsplan til at levere et andet sæt af dokumentation, kaldet systemdokumenter, som kunne hjælpe licensindehavere af Microsofts kommunikationsprotokoller med at implementere teknologien. Microsoft har lovet at levere færdige systemdokumenter til juni 2009, kun fem måneder før antimonopol-påbudet planmæssigt udløber.
Robert Muglia fortalte Kollar-Kotelly, at system-dokumentationen er designdokumenter over Microsoft-systemer, og at de ikke er omfattet af dommerens påbud.
Systemdokumenterne ville dog være behjælpelige for mange af de 49 virksomheder, der har licenser til Microsofts kommunikationsprotokoller, udtalte han.
Kollar-Kotelly var uenig med Muglias påstand om, at systemdokumenterne er valgfri for Microsoft at frigive.
"Systemdokumenterne synes at være uløseligt forbundne med interoperabilitet ... og er derfor påkrævede," fastslog hun.
Oversat af Thomas Bøndergaard