Artikel top billede

Borger.dk kræver fiktive personer til udviklingen

Portalen borger.dk er afhængig af 12 fiktive arketyper for at servicere borgerne bedst muligt i fire kommende selvbetjeningsløsninger. På længere sigt kan borger.dk få udvidet person-galleriet.

Den offentlige borgerportal borger.dk står over for at skulle lancere de første personaliserede selvbetjeningsløsninger på Min Side, og folkene bag sitet ønsker at tage hensyn på borgerne så tidligt som muligt i it-udviklingen.

Derfor kræver Den Digitale Taskforce, at Mit borger.dk bliver udviklet ved hjælp af fiktive arketyper - såkaldte personaer.

"Vores krav skal ses i lyset af, at vi ønsker en bedre borgerservice med udgangspunkt i brugernes behov. Og sammen med data fra de ansvarlige serviceområder, så er vedvarende brug og en løbende udbygning af vores persona-galleri vejen frem," siger fuldmægtig Mette Margrethe Elf fra Den Digitale Taskforce.

Borger.dk er allerede udviklet på baggrund af personaer, der er bygget op af indsamlede data fra forskellige brugerundersøgelser herunder spørgeskemaer, usability-tests, interviews og antropologiske feltundersøgelser såsom observationer.

Persona-metoden vinder indpas

Brugen af personaer i udviklingsarbejdet er en forholdsvis ny metode, der vinder indpas flere steder.

Metoden går ud på at indsamle så mange oplysninger fra målgruppen som muligt, og ud fra disse data bygge arketypiske målgruppemedlemmer med specielle karakteristika, som udviklingerne skal kunne tilfredsstille med it-løsningerne.

Blandt andre benytter it-giganten Microsoft gerne over 60 personaer til både privatbrugerorienterede systemer som Windows Vista og forretningsorienterede systemer som Windows Server System.

Skal kombineres

Indtil videre har borger.dk i samarbejde med it-konsulentfirmaet Creuna fået produceret 12 personaer, der tilsammen skal udgøre målgruppen for brugerne på borger.dk.

"Måske når vi op på 30 eller 50 personaer, inden vi er færdige med alle serviceområder, for brugernes behov og karakteristika – det vil sige datagrundlaget – og vores serviceydelser ændrer sig jo hele tiden. Og så må vi udvikle og opdatere personaer derefter," forklarer Mette Margrethe Elf.

I 2008 skal der lanceres fire personaliserede løsninger på Min Side, hvor borgerne via login kan følge med i transaktioner og kommunikation med det offentlige.

Mine Penge, Min Pension, Min Bolig og Mine Børn er de første løsninger, der skal opbygges via personaer.

Dog vil serviceområderne også blive bygget ud fra kompetencer og undersøgelser hos de ansvarlige serviceområder.

"For eksempel kan Socialministeriet give vores personaer mere relevans i forhold til pensionsforhold på Min Pension-løsningen, fordi ministeriet har et solidt kendskab til, hvad borgene typisk spørger om," forklarer Mette Margrethe Elf.

Skal have tvivlerne med

En af de rapporter, der med sikkerhed vil danne grundlag for udvidelsen af persona-galleriet, er IT- og Telestyrelsens rapport, der konkluderer, at 40 procent af danskerne er it-analfabeter.

"Det er klart, at den slags tal vil vi tage til indtægt, når vi designer vores løsninger. Mange af de 40 procent tvivler måske bare på, hvordan it kan forbedre deres dagligdag. Og det kan vi måske råde bod på med brugervenlige løsninger, hvor der også er taget hensyn til de svagestes behov," fortæller Mette Margrethe Elf.

Allerede nu har borger.dk personaer, der ikke benytter sig af it for at have en bredere forståelse for danskernes it-kompetencer og -behov.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren