Den offentlige borgerportal borger.dk står over for at skulle lancere de første personaliserede selvbetjeningsløsninger på Min Side, og folkene bag sitet ønsker at tage hensyn på borgerne så tidligt som muligt i it-udviklingen.
Derfor kræver Den Digitale Taskforce, at Mit borger.dk bliver udviklet ved hjælp af fiktive arketyper - såkaldte personaer.
"Vores krav skal ses i lyset af, at vi ønsker en bedre borgerservice med udgangspunkt i brugernes behov. Og sammen med data fra de ansvarlige serviceområder, så er vedvarende brug og en løbende udbygning af vores persona-galleri vejen frem," siger fuldmægtig Mette Margrethe Elf fra Den Digitale Taskforce.
Borger.dk er allerede udviklet på baggrund af personaer, der er bygget op af indsamlede data fra forskellige brugerundersøgelser herunder spørgeskemaer, usability-tests, interviews og antropologiske feltundersøgelser såsom observationer.
Persona-metoden vinder indpas
Brugen af personaer i udviklingsarbejdet er en forholdsvis ny metode, der vinder indpas flere steder.
Metoden går ud på at indsamle så mange oplysninger fra målgruppen som muligt, og ud fra disse data bygge arketypiske målgruppemedlemmer med specielle karakteristika, som udviklingerne skal kunne tilfredsstille med it-løsningerne.
Blandt andre benytter it-giganten Microsoft gerne over 60 personaer til både privatbrugerorienterede systemer som Windows Vista og forretningsorienterede systemer som Windows Server System.
Skal kombineres
Indtil videre har borger.dk i samarbejde med it-konsulentfirmaet Creuna fået produceret 12 personaer, der tilsammen skal udgøre målgruppen for brugerne på borger.dk.
"Måske når vi op på 30 eller 50 personaer, inden vi er færdige med alle serviceområder, for brugernes behov og karakteristika – det vil sige datagrundlaget – og vores serviceydelser ændrer sig jo hele tiden. Og så må vi udvikle og opdatere personaer derefter," forklarer Mette Margrethe Elf.
I 2008 skal der lanceres fire personaliserede løsninger på Min Side, hvor borgerne via login kan følge med i transaktioner og kommunikation med det offentlige.
Mine Penge, Min Pension, Min Bolig og Mine Børn er de første løsninger, der skal opbygges via personaer.
Dog vil serviceområderne også blive bygget ud fra kompetencer og undersøgelser hos de ansvarlige serviceområder.
"For eksempel kan Socialministeriet give vores personaer mere relevans i forhold til pensionsforhold på Min Pension-løsningen, fordi ministeriet har et solidt kendskab til, hvad borgene typisk spørger om," forklarer Mette Margrethe Elf.
Skal have tvivlerne med
En af de rapporter, der med sikkerhed vil danne grundlag for udvidelsen af persona-galleriet, er IT- og Telestyrelsens rapport, der konkluderer, at 40 procent af danskerne er it-analfabeter.
"Det er klart, at den slags tal vil vi tage til indtægt, når vi designer vores løsninger. Mange af de 40 procent tvivler måske bare på, hvordan it kan forbedre deres dagligdag. Og det kan vi måske råde bod på med brugervenlige løsninger, hvor der også er taget hensyn til de svagestes behov," fortæller Mette Margrethe Elf.
Allerede nu har borger.dk personaer, der ikke benytter sig af it for at have en bredere forståelse for danskernes it-kompetencer og -behov.