Når Yahoo, Google og andre magtfulde distributions-kanaler bevæger sig ind på markedet for indholdsproduktion, bliver de traditionelle broadcastere sat under pres.
Rollerne i det virtuelle tv-teater bliver i dag besat med nye aktører, og de gamle stjerner bliver i disse dage sat til vægs af nye spillere på alle fronter.
Både brugere og stærke brands byder ind med nyt og spændende indhold, der kan distribueres i helt nye kanaler og universer.
Kun det interessante
Når min mand skal se tv ser han sail.tv på nettet, en af mine gode venner Christian ser Landrover.channel og time.tv – kanalen for ure-elskere. Selv ser jeg singlemalt.tv og håber på, at Salemon-ski snart tager sig sammen og laver den ultimative skikanal.
Fælles for os alle er, at vi ser det, der interesserer os.
Tv-verdenen er blevet vores alle sammens verden.
Gennem YouTube kan vi selv udsende vores egne film, og via nettet er vi er ikke længere underlagt en bestemt broadcasters lune eller politik men kan vælge frit i en global verden af uendeligt indhold.
Kun et klik væk
Broadcasterne er selv med til at understøtte denne udvikling. For hvorfor nøjes med at se DR på nettet, når der er en hel verden af tv-muligheder kun et klik væk?
I mange år har fokus været på den teknologiske udvikling inden for tv: HDTV, kabel-tv, IP-tv og digitalisering af tv-signalet.
Før kunne vi kun modtage én kanal. På en klar dag, hvor signalet gik godt igennem fra Sverige, kunne vi endda se tre.
Nu har vi flere hundrede kanaler at vælge imellem.
Vi er nu kommet til det stadie, hvor det er programmerne og indholdet, der kommer i fokus. Her er globaliseringen om noget slået igennem.
Det handler nu i højere grad om at nå grupper eller interesseklynger i den globale landsby end at nå flest muligt på nationalt plan. Hvilket alle nichemediernes succeser også vidner om.
Tv-producenter er brands
Tv-produktion er ikke længere er forbeholdt broadcastere. Tv produceres også af brands, der gerne vil fortælle en god historie om deres produkter. Og hvorfor ikke?
De såkaldte BrandChannels giver nye og unikke oplevelser med brandet.
Virksomhederne har fået en ny måde at komme i kontakt med forbrugerne på og skabe loyale interesseklynger.
Virksomheden har i funktionen som BrandChannel mulighed for at tage en ekspertrolle og skabe en platform, hvor de kan fortælle om alle de andre ting, der relaterer sig til deres produkter og ydelser.
Denne rolle giver trofaste tilhørere – når indholdet vel at mærke er troværdigt og har en vis kvalitet.
Der er ikke langt fra at have en stærk tilstedeværelse på nettet til også at begynde at levere levende billeder som indhold på hjemmesiden.
Når hjemmesiderne bliver suppleret med redaktionelt indhold og med levende billeder og lyd, bliver virksomhederne reelt medier.
Og det er en ny situation for alle led i kæden.
Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor. Hun har tidligere været udviklingschef i Crossroads Copenhagen og har arbejdet med koncepter og medier hos blandt andet DR.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.