Artikel top billede

Virksomheder kan skabe tv-brands på nettet

Klumme: Internettet har ændret vores måde at se tv på. På nettet ser vi, hvad vi vil, når vi vil, og hvor vi vil. Det skaber helt nye muligheder for en ny type medier – BrandChannels

Når Yahoo, Google og andre magtfulde distributions-kanaler bevæger sig ind på markedet for indholdsproduktion, bliver de traditionelle broadcastere sat under pres.

Rollerne i det virtuelle tv-teater bliver i dag besat med nye aktører, og de gamle stjerner bliver i disse dage sat til vægs af nye spillere på alle fronter.

Både brugere og stærke brands byder ind med nyt og spændende indhold, der kan distribueres i helt nye kanaler og universer.

Kun det interessante

Når min mand skal se tv ser han sail.tv på nettet, en af mine gode venner Christian ser Landrover.channel og time.tv – kanalen for ure-elskere. Selv ser jeg singlemalt.tv og håber på, at Salemon-ski snart tager sig sammen og laver den ultimative skikanal.

Fælles for os alle er, at vi ser det, der interesserer os.

Tv-verdenen er blevet vores alle sammens verden.

Gennem YouTube kan vi selv udsende vores egne film, og via nettet er vi er ikke længere underlagt en bestemt broadcasters lune eller politik men kan vælge frit i en global verden af uendeligt indhold.

Kun et klik væk

Broadcasterne er selv med til at understøtte denne udvikling. For hvorfor nøjes med at se DR på nettet, når der er en hel verden af tv-muligheder kun et klik væk?

I mange år har fokus været på den teknologiske udvikling inden for tv: HDTV, kabel-tv, IP-tv og digitalisering af tv-signalet.

Før kunne vi kun modtage én kanal. På en klar dag, hvor signalet gik godt igennem fra Sverige, kunne vi endda se tre.

Nu har vi flere hundrede kanaler at vælge imellem.

Vi er nu kommet til det stadie, hvor det er programmerne og indholdet, der kommer i fokus. Her er globaliseringen om noget slået igennem.

Det handler nu i højere grad om at nå grupper eller interesseklynger i den globale landsby end at nå flest muligt på nationalt plan. Hvilket alle nichemediernes succeser også vidner om.

Tv-producenter er brands

Tv-produktion er ikke længere er forbeholdt broadcastere. Tv produceres også af brands, der gerne vil fortælle en god historie om deres produkter. Og hvorfor ikke?

De såkaldte BrandChannels giver nye og unikke oplevelser med brandet.

Virksomhederne har fået en ny måde at komme i kontakt med forbrugerne på og skabe loyale interesseklynger.

Virksomheden har i funktionen som BrandChannel mulighed for at tage en ekspertrolle og skabe en platform, hvor de kan fortælle om alle de andre ting, der relaterer sig til deres produkter og ydelser.

Denne rolle giver trofaste tilhørere – når indholdet vel at mærke er troværdigt og har en vis kvalitet.

Der er ikke langt fra at have en stærk tilstedeværelse på nettet til også at begynde at levere levende billeder som indhold på hjemmesiden.

Når hjemmesiderne bliver suppleret med redaktionelt indhold og med levende billeder og lyd, bliver virksomhederne reelt medier.

Og det er en ny situation for alle led i kæden.

Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor. Hun har tidligere været udviklingschef i Crossroads Copenhagen og har arbejdet med koncepter og medier hos blandt andet DR.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere