Alt for meget frihjulssnak skader innovationen

Klumme: Alt for meget frihjuls-snak står i vejen for ægte innovation. De dygtige innovatører fører ikke snakken eller debatterer i det offentlige rum. De innoverer.

Der foregår for megen frihjulssnak om innovation, og produceres alt for få overbevisende håndfaste eksempler.

I begyndelsen af 1980’erne udgav den franske sociolog Jean Baudrillard et lille skrift med titlen “at glemme Foucault”.

Som man kunne forvente, var argumentationen noget speciel og tog udgangspunkt i, at Foucaults analyser fremstod lidt for fuldendte.

De forekom iscenesatte og nærmest lukkede sig om sig selv, hvorved de fik karakter af en slags “sandhedsillusion”.

Glem dem og kom videre

De var svære at komme ind bagom, og hvis man ville videre, måtte man simpelthen glemme dem.

Efterfølgende undergik dette tankesæt en transformation i beskrivelser af, hvordan overeksponering af fænomener reducerer eller forvrænger deres betydningskraft og realitet.

Overeksponeringen fører lige lukt ud i en selvrefererende betydningsløshed; en tiltagende illusion.

Innovationens fremdrift

Begyndelsen af 1980’erne var også der, hvor innovation og innovationsbegreber fik en central rolle i teorier rettet mod behovet for øgede teknologi­forståelser og kritisk analyse af industrisamfundene.

Dette var perioden, hvor højteknologiske fremtidsvisioner blev populære, og hvor automatisering af industrielle processer og computerstyring af produktionssystemer for alvor begyndte at vinde virkningsfuldt indpas i konkurrencen.

Innovation blev også erkendt som en proces, der kunne fremkaldes politisk eksempelvis via krav og reguleringer for at opnå løsninger på samfundsmæssige problemstillinger.

Også Schumpeters teori om kreativ destruktion blev genfremført som en mekanisme for radikal innovativ dynamik.

Ny teknologisk udvikling og øget inter­national konkurrence var de to primære erkendelsesdynamoer for innovationsstudierne, som hovedsagligt foregik universitært og koblet til produktionsteknologi.

Globaliserings-trender

Den allestedsnærværende innovationsbølge, der har ramt os de senere år, har overvejende sit referencemæssige udspring i intensiverede udfordringer fra globaliserings­trender, organisatorisk inerti og intimitet i markedsinterfaces.

Men snakken om innovation er nærmest gået i selvsving og foregår i et mærkværdigt overstadigt gear.

Det faktum, at innovation også er blevet grebet som et politisk retorisk domæne, har gjort snakken til en national ideologisk sport for alle og tydeligvis paralyseret alt kritisk journalistik.

Hepper bevidstløs

Selv ministerierne hepper bevidstløst på “brugerdreven innovation”, også selv om det i mange situationer kan være katastrofalt at lade brugerne drive noget som helst (og ofte er kunderne ikke brugerne).

Til gengæld er en brugercentreret tilgang og et konsekvent brugerorienteret mindset rigtig relevant og af tiltagende betydning som en essentiel konkurrencefordel.

Problemet lige nu er, at der foregår for megen frihjulssnak om innovation og produceres alt for få overbevisende håndfaste eksempler.

Ydermere er de dygtige innovatører, som kontinuerligt producerer eksemplerne ikke dem, som fører snakken, endsige dem som man normalt konsulterer.

Med Jean Baudrillard i tankerne er overeksponeringen af innovationsbegrebet fremskreden, betydningen smuldrer og alskens frihjulssnak, indlæg, seminarer, kurser og så videre ved at antage en meningsfortyndet rituel karakter.

Har ikke overskud til innovation

I hvert fald kan man sige, at alle dem, som læser, undfanger og deltager i alt dette hurlumhej, umuligt kan have mindset og overskud til konkret at innovere.

Behovet for risikovillighed, fornyelse og frembringelse af radikale effektive løsninger er voldsom og kræver fokus, mod og kompetencer.

Ingen tvivl om dette.

Men måske skulle vi til at værne om betydningen i innovationsdebatten for at nå reelle resultater?

De, som kan og vil, skal måske til at lære at glemme innovation, i hvert fald i en periode, for at bevare deres selvrespekt og realisere konkrete målsætninger.

Sam K. Steffensen er ph.d., forretningsudviklingschef i IT-Væksthuset som driver 5te, ­business development director i Symbion og bestyrelses­formand i CPH Design, Damptech og Smart Parts Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere