ComputerViews: Da den legendariske mediemogul Rupert Murdoch sidste år købte MySpace for omkring tre milliarder kroner, var der dem, som mente, at den gamle medieræv for en gangs skyld havde forkøbt sig.
Da Google denne uge betalte 10 milliarder for YouTube lød den bekymrede mumlen en smule højere – for hvordan tjener man egentlig penge på en rodekasse, hvori der ligger 70 millioner hjemmevideoer og et utal tikkende copyright-bomber?
Men, men, men, siger optimistiske analytikere.
Vi har kun set begyndelsen på et boom i social networking og Web 2.0 funktionaliteter, der vil gøre denne type tjenester langt mere værdifulde i de kommende år.
Afkast på 3.000 procent
For nylig var en nordamerikansk aktieanalytiker ude med et bud på, at MySpace potentielt er 90 milliarder kroner værd.
Det ville give Murdoch en forretning på knap 3.000 procent – helt pænt, selv for en mand, der er godt vant.
Om det vil lykkes for investeringsrådgivere med et lyst sind at få jobbet priserne op i det leje, kan kun tiden vise.
Men hvor er det lige vi har hørt alt postyret før?
Hyperoptimistiske fremskrivninger, værdiansættelse på grundlag af antallet af potentielle brugere frem for håndfaste indtjeningstal, markskrigeri om, at der skal købes nu, for i morgen er det for sent.
Jo, der er mere end et strejf af dotcom deja vu i luften.
Så har Google foretaget en skidt investering? Ikke nødvendigvis.
Hvis der er nogen, som kan tjene penge, på YouTube er det formentlig Google med dets decentrale og innovative annonceringskoncept.
Alligevel er der grund til at krydre optimismen med en solid knivspids skepsis.
Den fair pris på en virksomhed eller en aktie er summen af de fremtidige afkast den producerer til køberne.
De penge, der er givet ud, skal tjenes ind igen – med renter.
Kan gratistjenester som MySpace og YouTube skabe langsigtede, tårnhøje afkast, eller vil de blive skubbet til side af ’next year’s model’?
Sker det sidste, vil nogle Web 2.0 profeter blive meget skuffede. Sker det første, vil Murdoch blive meget rig(ere).
ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her
Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dkdk.