Fitnesscentre, gratis massage og sund mad i kantinen.
En stikprøve, Computerworld har foretaget, viser, at otte ud af 10 danske it-virksomheder med over 50 ansatte har fokus på sundhedsfremmende tiltag.
Mere end hver tredje virksomhed forventer at bruge flere penge på sundhedsfremme i de kommende år.
Tallet er større end hos virksomhederne indenfor handel, transport og industri.
Mindre ikke med
En undersøgelse fra HTSI – Interesse- organisationen for Handel, Transport og Service – viser, at kun lidt over halvdelen af organisationens medlemmer med over 100 ansatte har forskellige former for sundhedsordninger.
De mindre virksomheder er ikke i samme grad med, når det gælder sundhedsfremmende tiltag, men hver tredje it-virksomhed med under 50 ansatte vil til gengæld bruge flere penge på sundhedsforsikringer.
Tidligere leder af ”Nationalt center for sundhedsfremme på arbejdspladsen” og nu seniorkonsulent ved Institut for Serviceudvikling, Kurt Æbelø, mener, at der er fire grunde til, at virksomheder satser på sundhed.
De vil tiltrække og fastholde medarbejdere samt skabe et bedre image. Samtidig efterspørger medarbejderne det, ligesom det kan sænke sygefraværet.
- Før i tiden var det de tre første grunde, der var de vigtigste, men vi ser, at sygefraværet kommer til at spille en større og større rolle, siger Kurt Æbelø.
Virksomhederne har nemlig opdaget, at der er penge at spare, hvis medarbejderne er mindre syge.
For det første sparer de penge på sygedagpenge, og for det andet arbejder raske medarbejdere mere effektivt.
Kurt Æbelø påpeger dog, at et fitnessrum ikke knækker sygefraværskurven alene.
- Forskningen viser, at det kræver en bred indsats over lang tid for at nedsætte sygefraværet. Virksomhederne er nødt til at have tilbud til de enkelte, og de skal prioritere personlig vejledning, siger han.
For meget stress
Faglig sekretær i PROSA Hanne Lykke er generelt glad for fokus på sundhed, da det gavner både medarbejderne og arbejdsgiverne, der får ansatte, der er mindre syge.
Hun mener dog, at firmaerne til gengæld fokuserer for lidt på stress og arbejdstider.
- Branchen er kendt for, at man arbejder røven ud af bukserne. Det kan kun ændres, hvis det rent faktisk ikke er sådan mere, siger hun, men understreger, at der selvfølgelig også er virksomheder, der har fuld styr på arbejdsmiljøet.
I Computerworlds lønstatistik for 2006, der bygger på besvarelser fra 528 it-ansatte, svarer hver fjerde, at de har mere end 30 procent overarbejde.
Kommunikationsdirektør hos IT-Branchen Henrik Egede erkender, at især projektledere og nøglemedarbejdere i projekter kan være ramt af stress.
- Det er da rigtigt, at udover bonusordninger og efteruddannelse, så skal virksomhederne sørge for, at rammerne omkring den slags kernemedarbejdere er gode. For ellers holder de ikke længe nok, siger han og opfordrer virksomhederne til at indføre en stresspolitik
Hanne Lykke fra PROSA mener, at it-branchens ry for at være et erhverv med stress og overarbejde er med til at afskrække unge fra at søge ind på it-uddannelserne.
Henrik Egede mener, det kan være et aspekt, men tror nærmere, at branchen skal gøre op med dens ufortjente ry som et kedeligt erhverv.