Efter et underskud på 12,2 millioner kroner sidste år er den svenskejede call center-virksomhed Proffcom Communication Center i København gået konkurs.
Selskabet oplyser på sin hjemmeside, at det har 200 medarbejdere. Ifølge en medarbejder fra firmaet har det dog kun 20 fastansatte og til gengæld en stor afdeling på vikarbasis.
Samme medarbejder oplyser, at en række aktiviteter nu er ved at blive flyttet til det nyoprettede selskab Proffcom Call Center i Sønderborg.
Kun selskabets advokat må dog udtale sig til pressen og årsagen til konkursen står derfor hen i det uvisse.
Forklaringen skal sandsynligvis hentes i et stort hul på over 10 millioner kroner i pengekassen, efter call center-virksomheden sidste år fik et underskud på 12,2 millioner kroner.
I ledelsesberetningen står, at underskuddet er fortsat ind i 2005, selvom man sidste år skar organisationen til.
- Ledelsen arbejder på denne baggrund med forskellige rekonstruktionsplaner, der skal sikre en fremadrettet positiv drift i selskabet og reetablering af selskabets kapitalgrundlag, skriver ledelsen.
Ifølge årsregnskabet havde selskabet i gennemsnit 70 ansatte i 2004.
Det nye selskab i Sønderborg, Proffcom Call Center, blev oprettet for få uger siden og har fået svenske Eva Margareta Wetterstrand Wickbers som administrerende direktør.
Computerworld fik kontakt med hende via telefonen, men hun vil kun svare på spørgsmål via e-mail, da hun sad i møde.
Ifølge Proffcoms danske hjemmeside har selskabet haft mange it-firmaer som kunder, heriblandt Microsoft, HP, Telia, Cisco og Apple.
Danske Proffcom blev i juni 2003 købt af det svenske børsnoterede selskab Proffice.