Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Med introduktionen af ChatGPT er kunstig intelligens for alvor kommet på dagsordenen – også inden for jobannoncering og rekruttering.
Det kan let virke overvældende med AI-bølgens uendelige muligheder. For hvor skal vi egentlig starte? Og hvad skal vi fodre chatrobotten med for at få et godt resultat?
For at spare dig den hovedpine, har vi lavet en lille promptguide, der kan hjælpe jer med at komme et skridt tættere på den gode AI-genererede jobannonce.
Den gode tekst skriver ikke sig selv
Selvom sprogmodeller som ChatGPT kan generere et udkast til din jobannonce med få instruktioner som for eksempel ’skriv en jobannonce for en stilling som senior manager’, så vil det højst sandsynligt hverken lokke læseren, vække interesse eller formidle jobindholdet på den bedste måde.
Der er derfor ikke nogen hurtige genveje, der får den gode jobannonce til at skrive sig selv. Køkkenassistenten skal stadig bruge en opskrift fra køkkenchefen for at lave en lækker ret, der lokker gæsterne til restauranten – og her er du altså køkkenchefen.
I sprogmodellens verden består denne ’opskrift’ af præcis og konkret information (input), som i sidste ende giver større chance for sammenhængende og relevante resultater (output).
Det betyder, at vi skal give sprogmodellen alle nødvendige oplysninger og instruktioner for at opnå det bedste resultat – det er det, der på engelsk kaldes at ”prompte”.
I denne guide præsenterer vi to metoder til at generere gode resultater med ChatGPT-4. For det er både muligt at genanvende jeres tidligere jobannoncer og starte helt fra scratch.
Lad os dykke ned i begge tilgange:
#1: Genanvend jeres bedste jobannonce
I behøver faktisk ikke at starte helt fra scratch, hvis I allerede kan fodre chatten med en masse godt indhold.
I har måske tidligere skrevet en jobannonce til en stilling, som for eksempel indeholder en masse gode informationer om jeres mål og værdier, praktiske informationer, og hvad I laver i virksomheden.
Her kan ChatGPT gemme jeres tidligere jobannonce som reference og bruge samme format, stil og tone, og efterfølgende generere en dugfrisk jobannonce. Den kan altså koge suppe på en allerede god tekst, der repræsenterer jer.
Skriv følgende i chatten for at gemme annonceteksten som reference:
”Jeg vil gerne lave en ny jobannonce. Jeg vil løbende dele detaljer om, hvordan jeg har brug for din hjælp i samtalen.
Gem følgende jobannonce som inspiration. Lad os kalde den Skabelon1:
[indsæt jeres tidligere annoncetekst herunder]”
Næste trin i processen kræver, at I har gjort jer nogle tanker om jobbets ansvarsområde, arbejdsopgaver og krav. Vi bruger nu Skabelon1 som reference til at generere en ny jobannonce med frisk indhold.
Skriv følgende oplysninger i chatten:
”Forestil dig, at du er en erfaren tekstforfatter med 5 års erfaring. Du får nu til opgave at skrive en jobannonce til en stilling som [indsæt jobtitel].
Du vælger at bruge Skabelon1 som inspiration, da det er samme virksomhed, format, sprog, tone og stil. Du har modtaget følgende oplysninger vedr. stillingen:
Ansvarsområde og arbejdsopgaver: [indsæt opgaver her]
Afdeling/team: [indsæt info om team her]
Krav: [indsæt krav her]”
ChatGPT skulle nu gerne generere et bud på en dugfrisk jobannonce, der er en fusion af referenceannoncen og de nye oplysninger, vi har fodret chatten med.
Det er selvfølgelig vigtigt at sikre, at jobannoncen både indeholder en tiltalende overskrift og teaser, der vækker interesse, samt et indhold, der engagerer og motiverer potentielle ansøgere til at søge stillingen.
#2: Start fra scratch
Hvis I ikke allerede har en masse godt indhold, I kan bruge (læs: #1: Genanvend jeres bedste jobannonce), så er det måske en god idé at starte helt fra bunden.
Her har vi gjort det nemt for jer og opbygget en smart skabelon, der indeholder alt, hvad I skal bruge, hvis I starter fra scratch.
Alt, I skal gøre, er at downloade Word-filen og udfylde højre kolonne (prompt med eksempler) med jeres informationer om stillingen. Når skabelonen er færdigudfyldt, skal I blot kopiere hele skabelonteksten og indsætte den i ChatGPT.
Selvom ChatGPT kan være et smart værktøj, er det stadig blot et værktøj – og det er derfor altid en god idé til slut at gennemgå teksten grundigt for at sikre, at det endelige resultat er præcist, relevant, fri for bias og fejl, og samtidig er i overensstemmelse med jeres virksomheds værdier og brand.
Derudover anbefaler vi at undgå at indsætte personfølsomme oplysninger som for eksmepel navne og telefonnumre.
Her i boksen til venstre kan I læse et eksempel på en stilling, som vi har genereret til en stilling som kok til den franske bistro Amour.
Vi befinder os stadig i det vilde vesten
Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) besluttede den 20. juni 2023 at påbegynde arbejdet på en ny vejledning om kunstig intelligens og databeskyttelse. Men hverken Datatilsynet eller andre tilsynsmyndigheder har endnu præsenteret konkrete retningslinjer på området.
Derudover er EU godt på vej med AI-lovgivning (EU AI Act), der meget snart vil stille danske virksomheder og myndigheder over for en vifte af nye compliance-hensyn – på toppen af de eksisterende GDPR-forpligtelser.
Så selvom kunstig intelligens byder på utallige muligheder, befinder vi os stadig i det vilde vesten, hvor små erhvervsdrivende såvel som store organisationer bør gå med både livrem og seler og følge udviklingen tæt.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.