Den toneangivende amerikanske harddisk-producent Western Digital led forrige under et massivt hackerangreb, som nu får konsekvenser for selskabets kunder.
Dage efter, at Western Digital 26. marts meddelte om et net-sikkerhedsproblem med tredjepartsadgang, har selskabet truffet beslutningen om at trække stikket til sine cloud- og backup-tjenester.
Beslutningen betyder, at den forbrugerrettede ’My Cloud’, ’My Cloud Home’, ’My Cloud Home Duo’, ’My Cloud OS5’, ’SanDisk ibi’ og ’SanDisk Ixpand Wireless Charge’ lager-tjenester ikke kan tilgås,skriver sikkerhedsmediet Bleepingcomputer.
Brugere af lokale NAS-drev løsninger fra Western Digital med cloud-baseret sikkerhedslogin døjer også med at tilgå deres lokale data, selvom dataene ikke befinder sig i selskabets cloud.
De første meldinger om udfald lød søndag 2. april, skriver mediet. To døgn efter de første udfald er tjenesterne endnu ikke genroprettet.
Frygter ransomware-angreb
Årsagen til sammenbruddet præciserer Western Digital ikke, men sikkerhedsforskere peger på, at der kan være tale om ransomware-angreb, noterer netmediet Ars Technica.
Det vil betyde, at hele eller dele af de data selskabets opbevarer i sin cloud-tjeneste vil være krypteret og holdes som gidsel mod en løsesum.
Selskabet meddeler at ’der arbejdes på at genetablere den ramte infrastruktur og services,’ mens det oplyses at tjenesternes drift vil være berørt, mens der arbejdes på fejlretteleser.
På selskabets driftsside fremgår det tirsdag morgen dansk tid, at samtlige cloud-, proxy- og web-tjenester er nede for MyCloud.
Samtidig er tjenesten i øjeblikket afskåret fra at lade brugerne benytte login, mail og få notifikationer.
Western Digital er klodens næstsørste harddisk-producent, lige efter markedets etter, Seagate Technologies.