A.P. Møller-Mærsk går for alvor i kødet på tech-giganter som Amazon, Alibaba og den danske transport- og logistikkæmpe DSV.
De danske gigant vil nemlig sætte sig tungere på markedet for hurtig levering til kunder uden om de kendte markedsplatforme som Amazon og Alibaba.
For at lykkes med det, vil Mærsk udvide sit omfattende netværk af varehuse voldsomt.
Det skriver Børsen.
I slutningen af 2022 rådede Mærsk over syv millioner kvadratmeter lagercenterareal fordelt på 452 varehuse.
Den kapacitet stiler Mærsk efter at tre eller firdoble, hvilket skal medvirke til et globalt logistiknetværk, der kan tilbyde hurtiglevering af varer blandt andet købt via internettet.
Tidligere har det lydt, at Mærsk vil investere et tocifret milliardbeløb på lagerbygninger alene i Europa over de næste fem år.
Selvom det strategiske sats vil øge konkurrence med blandt andre Amazon og Alibaba, som også er kunder hos Mærsk, tager Mærsks direktør Vincent Clerc det med ro i sindet.
"Vi konkurrerer med nogle firmaer, og de vinder, når de er bedst, og vi vinder, når vi er bedst. Og så må vi se, hvad der sker. Det tror jeg, man skal tage afslappet. Det er kvaliteten af vores produkt, der kommer til at afgøre, om det bliver vigtigt eller ej," siger han til Børsen.
Det er målet, at kontraktlogistikforretningen, som den omtales, skal gå fra 28 procent til cirka 50 procent af omsætningen i hele Mærsks logistikdivision inden for de næste tre til syv år.