Smartphone-leverandører har haft et udfordrende år, viser nye tal.
I alt faldt et globale smartphone-marked med 17 procent i fjerde kvartal af 2022, sammenlignet med samme periode året før.
Ser man på hele året, så var faldet på 11 procent sammenlignet med 2021.
Mindre end 1,2 milliarder mobilenheder gik altså fra producenterne og ud til forbrugere sidste år.
Det afspejler et ekstremt udfordrende år for alle leverandører, mener analyseselskabet Canalys.
Men trods faldet, så opnåede Apple sin højeste kvartalsvise markedsandel nogensinde på 25 procent. Det altså på trods af faldende efterspørgsel og produktionsproblemer i produktionsfabrikken i Zhengzhou.
Samsung sluttede kvartal nummer to med en markedsandel på 20 procent, men var den største leverandør for hele året.
Xiaomi beholdt tredjepladsen på trods af, at andelen faldt til 11 procent i 4. kvartal - hovedsagelig på grund af udfordringer i Indien.
Ifølge Canalys' Research Analyst Runar Bjørhovde er disse salgstal de værste branchen har haft i et årti.
"Leverandører vil nærme sig 2023 forsigtigt, prioritere rentabilitet og beskytte markedsandele," forudser en anden af Canalys' analytikere Le Xuan Chiew.
"Sælgerne skærer i omkostningerne for at tilpasse sig den nye markedsvirkelighed. At opbygge stærke partnerskaber med kanalen vil være vigtigt for at beskytte markedsandele, da vanskelige markedsforhold for både kanalpartnere og leverandører let kan føre til anstrengende forhandlinger."
Canalys forudser flad til marginal vækst for smartphone-markedet i 2023, med betingelser, der forventes at forblive hårde.
det skriver Canalyst i en pressemeddelelse til Computerworld.