Der sker ting og sager, når en industri-supermagt som Kina lægger hele sin vægt i at dominere et felt.
Og det er det, vi ser mere end antydningen af, når det gælder elbiler.
Kina er som sådan ikke nogen total nybegynder, når det gælder biler.
De største bilproducenter som mastodonterne SAIC, Dongfeng, FAW og Chang’an har hver et godt stykke over et halvt århundrede på bagen.
Mest interessant er det dog at se på den nye generation af kinesiske bilproducenter, såsom Xpeng og Nio, som synes at have forbillede i el-succesen Tesla og satser på at være lige dele bilproducent og tech-virksomhed.
Den første bil, som vi får herhjemme fra start-up producenterne, kommer fra Xpeng, hvor danskerne kan blive nogle af de allerførste bilkøbere udenfor Kina, der kan få fingre i den avancerede P5-model.
Mød Model 3-udfordreren
Xpeng P5 er den tredje model fra selskabet, som debutterede i 2018.
Den er en sedan med dimensioner, der matcher Teslas storsælger, Model 3, eller klassikere som Mercedes C-klasse og BMW’s 3-serie.
Xpeng P5 er ligesom Tesla Model 3 bygget på en dedikeret el-platform, hvilket blandt andet giver plads til uhyre meget plads i kabinen, men på bekostning af en noget diminutiv kølerhjelm.
Rent visuelt bliver resultatet ikke hjulpet af, at bilen er som smuttet ud af en vindtunnel med et ekstrem aerodynamisk ydre.
Formen har taget over funktionen her, men det gør til gengæld, at bilen er tre procent mere aerodynamisk end klasseledende Model 3 med Cw-værdier på 0,223 mod 0,230.
Xpeng P5 sidder samtidig på relativt små hjul, som virker lidt små og fortabte på den 481 centimeter lange og 153 centimeter høje bil.
Man ender nok ikke med at købe P5 for sit ydre.
Komfortabel og upraktisk
Snakken er dog en helt anden inde i kabinen, hvor det lidt atypiske ydre er omsat til en stor, rummelig og lys kabine, hvor panoramasoltag er standardudstyr.
Man kunne frygte det værste, når det gælder kvalitetsindtrykket, hvis man sammenholder fordomme om kinesisk kvalitet med Xpeng som bilproducent.
Men det behøver du slet ikke at være. Samlekvaliteten er glimrende, og de fleste flader er rare at røre ved med deres bløde plast.
Sæderne er elektriske betrukket med plast-læder og er mere end almindeligt komfortable, da de formår både at være faste, støttende og bløde de rigtige steder.
Min aldrende far og hans dårlige ryg var med på passagersædet, hvorfra han lovpriste siddekomforten.
Da han samtidig opdagede, at sædet kunne lænes helt ned i en business-class lignende anordning, var han solgt.
Bagsædepassagererne får også fyrstelige forhold med benplads, som hører til biler en eller to klasser over.
Sæderne kan dog ikke justeres her på nogen måde. Faktisk kan ryglænet slet ikke rokkes, hvilket gør, at du må glemme alt om at hente en BILLY-reol med hjem fra Ikea ombord på bilen.
Faktisk kan du slet ikke få den hjem, da et anhængertræk ikke er noget, der hverken kan fås eller tilkøbes til bilen.
Når man kommer videre til bagsmækken, opdager man yderligere, at man vil skulle leve med en upraktisk sedan-bagklap med en relativ høj læssehøjde.
Heldigvis er åbningen ikke al for smal, mens der faktisk kan sluges en del, da der er plads til 470 liter med 50 bonus-liter under bunden til kabler og lignende.
En ’frunk’ under motorhjelmen skal du kigge i vejviseren efter.
Teknologiske lækkerier
Mens kabinen overrasker positivt, er bilens største fortrin på det teknologiske område, hvor der nærmest ikke er de features og funktioner, der ikke følger med.
P5 er naturligvis født med en moderne platform, hvor den digitale instrumentering oppe foran er suppleret af et stort Tesla-lignende centerskærm på næsten 16 tommer, hvorfra man kan styre ikke bare bilens udstyr, men også apps til blandt andet musik og parkering.
Xpeng skal dog oppe sig her med at få app-udviklerne ombord.
For indtil videre er det kun Spotify, der er tilgængelig herhjemme. Og her er ingen Carplay eller Android Auto at falde tilbage på, da Xpeng – ligesom Tesla – insisterer at bygge et eget system fra bunden.
Systemet opdateres ’over-the-air’ og er blandt de mest flydende og responsive markedet har at byde på.
Interfacet er generelt lyst og lækkert, mens det generelt er ret enkelt at gå til.
Nogle kunne indvende, at det nok har kigget Tesla lige lovlig meget over skulderen, men resultatet fejler ikke noget.
Samtidig har man undgået de værste Tesla-tåbeligheder såsom vinduesviskere, der skal justeres via touch-skærmen.
Mest overbevisende er dog stemmebetjeningen – ikke fordi den er synderlig god til at forstå tale, men fordi den effektivt kan styre omgivelserne i bilen.
En passager kan eksempelvis bede den åbne vinduet halvt op, hvorefter den registrerer hvor i kabinen der sidder passagerer og derefter parerer ordren.
Stemmestyringen fungerer indtil videre kun på engelsk, men dansk er på trapperne.
Komfortabel kørsel
Kort fortalt, så Xpeng P5 er ikke nogen ’drivers car’.
Selvom 220 heste, 0-100 kilometer i tiden på 7,5 sekunder og en relativ lav vægt på 1.715 kilo lyder dynamisk nok, erfarer man hurtigt, at den ikke trives ved at blive kastet ind og ud af S-kurver.
Der understyres, og kabinen tager sig tid, før den genfinder roen efter et sving.
Men det er nu heller ikke den slags kørsel, som bilen er sat op til.
Tager du din bløde cardigan og sixpence på, og mentalt slår over i morfar-mode, vil du opleve bilen som en helt andet størrelse.
Eksempelvis glimrer den ved at være mere lydsvag end de fleste elbiler – sikkert hjulpet godt på vej af sine fantastiske aerodynamik.
Samtidig æder affjedringen ujævnhederne som den skal og uden drama.
Det mest fornøjelige ved kørslen bliver faktisk at opleve, hvor strømøkonomisk bilen er ved høj fart.
Selvom jeg cruisede ved små 130 kilomenter i timen, forblev forbruget omkring imponerende lave 180 Wh/km. Med 66 kWh at give af i batteriet kommer P5 tæt på at levere de 465 kilometers lovet rækkevidde, hvis man holder sig under de 100 i timen.
P5 er derfor som kærkommen i en tid, hvor benzin- og elpriser søger mod himlen. Inden du planlægger at krydse landet tyndt i din nye P5’er, skal du være indstillet på, at lynopladning på farten slet ikke er så lynende hurtig.
Det tager omkring tre kvarter at tanke fra 10 til 80 procent, hvilket er lidt sløjt, når nu andre klarer disciplinen på 20 til 30 minutter.
Hold så kæft!
Jeg havde bilen i omtrent en dag til at gøre mig bekendt med den, men efter den første times motorvejskørsel, begyndte jeg allerede at gå med voldsfantasier omkring den indbyggede stemmeassistent formaninger.
Sagen er, at bilen, som den var udstyret på dagen, er noget af det mest overformynderiske, som du finder på fire hjul.
Chikaneriet starter for alvor, når du aktiverer køreassistenterne og er så fræk at skifte vognbane eller drister dig over de 120 i timen.
For det første nægter den at gå i gang over de 120 i timen, mens den slavisk giver en lang besked om, at nu slår den fra, når du slår blinklyset til.
Når man har hørt den besked for 117. gang på en time, begynder man at fantasere om at køre i grøften for at stoppe pinslen.
Xpeng Danmark forsikrer her, at både det og hastighedsbegrænsningen nok skal blive rettet, inden bilen kommer ud til forbrugerne en gang i oktober.
Hvad der også gerne må ses på er, at den adaptive fartpilot, da den bliver noget nervøs, når en bil overhaler en og fortsætter foran en, eller hvis en varevogn nærmer sig ens kørebane. Så bremses der ned i utide.
Vognbaneassistenten er også noget militant omkring, at du skal holde dig inden for stregerne, hvilket er fuldt ud forståeligt på motorvejen, men noget begrænsende på smalle landeveje.
Heldigvis er det alt sammen den slags små irritationer, som kan rettes op med en software-opdatering.
Som nyt selskab skal Xpeng nu til at bevise, at man er indstillet på kontinuerligt at forbedre produkter.
Andre selvkørende funktioner fortjener til gengæld ubetinget ros, såsom den automatiske parkering, som automatisk genkender og smyger sig ind i båse – selv parallelparkeringer og skråparkeringer klarer den snildt.
Den helt store udfordring
Efter at have trillet ombord på en Xpeng P5 en dags tid, er indtrykket noget blandet.
På den ene side leverer Xpeng en højteknologisk perle med hardware, der rent teknologisk kan måle sig med markedets bedste.
Omvendt er der overset nogle praktiske forhold, som en del vil savne i hverdagen, såsom nedfældelige bagsæder, jydekrog, Carplay eller reel lynladning.
Den helt store udfordring for P5 bliver dog prisen, som lyder på 390.000 kroner. Det er rigtig mange penge for en bil fra et for danskerne fuldstændigt ukendt mærke.
Her bør selskabet nok skele til de øvrige kinesiske konkurrenter såsom Polestar, MG og Aiways, som alle tilbyder store flotte biler til priser mellem 315.000 og 350.000 kroner. Ganske vist ikke helt med nær så meget udstyr og teknik ombord.
Afskrivningen bliver utvivlsomt til at tage og føle på, selvom der følger fem års og 120.000 km garanti med bilen (otte år og 160.000 km på batteriet).
Købet foregår samtidig ’à la Tesla’, det vil sige via hjemmesiden (eller ved et smut forbi selskabets showroom i indre København’).
Det er en model, der kræver en god portion tillid til et endnu uprøvet bilmærke. Service og support-strukturerne er samtidig under udarbejdelse, oplyser Xpeng.
Xpeng P5 fremstår derfor som et spændende indblik i, hvad kinesiske elbiler kan, men med 20.000 kroner op til en Tesla Model 3 Standard Range med bedre performance og anvendelighed, får den nok svært ved at overbevise danskerne.