Digitale overgreb fylder godt i medielandskabet, og nu viser en ny undersøgelse, at omfanget af digitale krænkelser er ganske markant.
Faktisk er det hver femte voksne dansker, som har oplevet digitale overgreb i en eller anden forstand. Eksempelvis deling af nøgenbilleder og identitetstyveri. Det viser en ny undersøgelse, som Norstat har gennemført for Telenor.
Mange af ofrene oplever desuden, at det er svært at få hjælp til at håndtere krænkelserne.
57 procent af dem, som svarer, at de har været udsat for digitale krænkelser, har ikke fået hjælp til at håndtere dem alle.
Og lidt mere end halvdelen af alle adspurgte mangler et sted at gå hen for at få gratis rådgivning om, hvordan de minimerer risikoen for at blive udsat for disse krænkelser, viser undersøgelsen.
Telenor lancerer nu et nyt initiativ for selskabets private mobilkunder kaldet NetSikker for at tage hånd om kundernes problemer med digitale krænkelser.
NetSikker giver adgang til juridisk assistance, hjælp til at identificere krænkeren, at tage dialog med de digitale platforme og få fjernet for eksempel nøgenbilleder eller lignende og hjælp til at kommunikere med politi og Datatilsynet på offerets vegne.