Artikel top billede

Det tog fire timer og en hjernetransplantation at få skudt min bil fra 2015 ind i det nye årti

Kan det svare sig at opgradere bilens hjerne, hvis den har nogle år på bagen? Og har bilbranchen en lektie at lære af software-branchen? Svaret er ja og ja.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se hvor omfattende det er at opgradere bilens elektronik til CarPlay eller Android Auto
  • Få et overblik over fordelene ved at opgradere
  • Inspiration til at forny elektronikken i din bil
1.148
5:45 min
Mens bilen er noget, der skal bringe en og eventuel en lille flok fra A til B uden bøvl og uden mèn, er behovet for elektronisk support undervejs kun blevet større.

Live-opdateringer under navigation, streaming af lydbøger og stemme-styret assistance fra enten Apples Siri eller Googles Assistent er ikke livsnødvendige funktioner, men de vil forsøde livet på farten.

Jeg vil eksempelvis gerne kunne diktere beskeden ’jeg bliver en halv time forsinket’ uden at bryde færdselsloven eller holde ind, sende en sms, og blive yderligere forsinket.

Den primære målsætning har familiens karet, en snusfornuftig men alligevel underholdende Mazda 3 årgang ’15, sikret til fulde, men med fem år på bagen, begynder de teknologiske rynker at blive synlige.

Modsat pc’er og mobiltelefoner er biler designet med vidt forskellige levetider in mente.

Mens middellevetiden for en moderne bil i Danmark er knap 15 år, beholder de færreste deres pc’er i meget mere end fem år, mens smartphones pensioneres efter endnu mindre.

Og mens bilen er fra 2015, stammer dennes elektronik fra 2013. Havde den været en pc eller mobil, var den sandsynligvis allerede røget til genbrug.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter