Da jeg kom hertil for snart fem år siden, troede jeg, at jeg kom til en it-virksomhed med en entreprenørånd, der kunne alt inden for it.
Atea vil være bedst, og det er den kultur, der ligger i ånden. Det var tydeligt, at det at arbejde for Atea for medarbejderne ikke bare et job, det men en livsstil.
Det er også essensen af bestikkelsessagen. Det har været de involverede menneskers liv. De har bare ikke altid kunnet finde ud af, hvor grænserne går. Hvad er det man må, og hvad er det man ikke må? Man må ikke de samme ting mere, som man måtte for 15-20 år siden.
Vores 1.500 medarbejdere er her, fordi de synes, det er sjovt at arbejde med it, at arbejde med kunder og sælge it til kunder.
Der var et lille antal, som ikke har kunnet finde ud af, hvad der var godt, og hvad der var skidt. Det har ikke noget med kulturen at gøre, for vi har en sindssyg stærk kultur. Det kan man også se i Norge og Sverige.
Pludselig udvikler sagen sig og bliver Danmarks største bestikkelsessag – ikke i kroner og øre – men fordi der er mange offentlige parter involveret og mange tilfælde.
Det påvirker hele huset. Der er ingen af vores ansatte, som har haft det godt med, at der pludseligt er opstået et bestikkelsesbegreb, som de skal forholde sig til, når de kommer ud til kunderne.
Nogle af kunderne er kommet med ’sjove kommentarer’ som ’nå, det er jer med bestikkelse, kan jeg også få en iPhone’? Eller ’kan du hjælpe mig med en billig pc’?
Alle medarbejdere har følt sig mistænkeliggjort indimellem.
Jeg er blevet stoppet på en cykeltur en lørdag ved, at én person råber ’svindler’ efter mig. Vedkommende kender mig ikke.
Jeg kommer cyklende af en vej oppe ved Hørsholm i en Atea t-shirt, og så er der pludselig én, der råber ad mig.
I første omgang kommer vreden op i mig, men så tænker jeg ’ej’. Så jeg kører tilbage til manden, og jeg kan godt se, at han tror, at jeg vil være aggressiv, for det er han.
Han forventer sikkert, at jeg vil råbe ham ind i hovedet. Jeg klapper ham i stedet på skulderen og siger: 'Jeg håber, at du får en dejlig dag.’
Der er så meget godt i denne her i virksomhed. Der er så meget styrke i bredden og i kompetencerne.
Kig på resultaterne i Norge og Sverige. Der bliver leveret resultater kvartal efter kvartal med den forretningsmodel, vi har.
Det er en bestikkelsessag, der støjer her. Det er ikke vores forretningsmodel, der er noget galt med.
Alle medarbejdere har altid været enormt stolte af Atea. Det er en fantastisk virksomhed med nogle fantastiske resultater. Når medarbejderne så opdager, at der er foregået noget, som de ikke har været bekendt med, så bliver de ramt på deres personlige stolthed.
Hver eneste gang de har skullet ud til et kundemøde – og og der har været mange i fire år – så har de skulle starte defensivt. De har skulle starte med at forklare, hvorfor de overhovedet har en berettigelse til at sidde her.
Det er klart, fordi nogle kunder har et billede af, at 'det er gangsterne ude fra Atea', der kommer ind af døren. Rigtigt mange kundemøder har skullet bruges på at forklare, at vi er selskabet med bestikkelsessagen. Det tager noget af stoltheden ud af folk.
Alle har følt, at vi er i et defensivt mode. Vi ved, at vi skulle ud og forsvare os ved næste kundemøde, men det handler jo om at være i offensiven, når man skal sælge. Der har vi haft fire år, hvor det har været en defensiv position, fordi vi hele tiden skulle forsvare os selv.
På interne møder har vi derfor hele tiden givet status på sagen, for at folk kan klædes på til at håndtere, hvad de skal gøre. Vi har arbejdet på at få bygget folks stolthed op, for det har vi haft brug for hver eneste dag.
Vi får en dom, vi betaler en bod, og vi gennemgår en self-cleaning proces, og så arbejder vi os videre derfra.
Alligevel oplever mange af medarbejderne, at pressen i et stort omfang skriver negativ om Atea, og det er umuligt for medarbejderne ikke at blive påvirket af det, når de er stolte af at arbejde her, for pressen skal jo skrive om ankesagen og det ene og det andet.
Det er måske lidt lettere for mig at acceptere den præmis, men det er ikke sjovt for de medarbejdere, der skal ud til kunderne og forklare sig igen.
Morten Felding
Administrerende direktør for Atea i Danmark.