Efterspørgslen efter dygtige udviklere er tårnhøj i en tid, hvor mere og mere forretning i næsten alle virksomheder handler om at have effektive it-systemer.
Det kan du læse mere om her: Tårnhøj efterspørgsel: Denne type it-medarbejdere er de mest efterspurgte i Danmark lige nu.
Software-udvikling er som bekendt mange ting med mange genrer, mange teknologier, mange sprog og mange forskellige indgange til jobbet. Ligesom der selvfølgelig er stjerner og vandbærere.
Alligevel bygger arbejdet på et fælles fundament, da al software-udvikling jo dybest set handler om punkt for punkt, linie for linie, at bygge noget.
Her har du seks klassiske - men stadig gode - bøger om software-udvikling, som vi mener, at enhver softwareudvikling bør læse.
Har du andre forslag til gode bøger om software-udvikling, som ikke er med listen? Så skriv dem endelig i debatfeltet herunder.
Code Complete: A practical handbook of software construction, second edition
Det er selvfølgelig grundlaget for at kode, at man kan sit håndværk. Men det er også vigtigt at forstå, hvornår man skal kode. Og hvad præcis det er, man skal sigte efter med kode-arbejdet.
Det får du en god ide om i denne bog, der ganske vist efterhånden har en del år på bagen - den udkom i 2004 - men som ikke desto mindre fortsa ter meget præcis og lærerig.
Desuden kommer den ind på forskellige andre temaer, som det kan være godt at vide noget om - for eksempel om Boolean-data.
The mythical man-month
Det er nærmest så sikkert som amen i kirken, at man som udvikler vil løbe ind i alvorlige problemer på sit første professionelle software-projekt.
De fleste af disse mulige problemer bliver forklaret i denne bog, og er du ny udvikler vil du gøre dig selv en tjeneste ved at læse den før dit første job.
Bogen er fra 1995, og forfatteren Frederick P. Brooks gjorde sine erfaringer som blandt andet projektleder i IBM.
“Få bøger om software-projektledelse har været så toneangivende og tidsløse,” lyder det blandt andet i anmeldelserne af bogen.
The pragmatic programmer: From journeyman to master
En gammel bog fra 1999, men stadig aktuel og til at få forstand af. Samler på flere måder op, hvor ‘Code complete’ slutter.
Her får du en pragmatisk og konkret indgang til det at arbejde som software-udvikler - lidt i modsætning til det at lære teori, kode og håndværk på universitetet eller andre steder.
Som det er tilfældet i mange andre fag, så udvikler også software-udviklerne gennem årene på arbejdspladserne de såkaldte ‘tricks of the trade,’ som jo bygger på erfaring, rutine og kendskab til processer og dynamikker på arbejdspladserne.
Og det er nogle af dem, som du kan læse dig til i denne bog.
Design patterns: Elements of reusable object-oriented software
Denne bog blev udgivet helt tilbage i 1994. De fire forfattere af bogen - Erich Gamma, Ralph Johnson, John Vlissides og Richard Helm - bliver også kaldt for ‘Gang of Four.’
I denne bog om design patterns kaster de lys over programmerings meta-mønstre - metapatterns.
I dag lyder det måske ikke så vildt, men bogen kan faktisk stadig hjælpe mange til at undgå at opfinde deres eget framework, fordi de via bogen (måske) får indblik i, at deres ideer om nye mønstre er blevet tænkt før. Og hvorfor så ikke genbruge?
I bogen finder man et helt katalog over simple løsninger på en række af de mest almindelige design-problemer. Stadig aktuel.
Extreme programming explained: Embrace change
Denne bog tager egentlig udgangspunkt i XP, men den kan også anvendes, hvis du arbejder med en eller anden mere eller mindre kaotisk tilgang til scrum eller andet.
Her får vi kastet lys over, hvordan software-udvikling i en perfekt verden burde rulle, hvis alle i organisationen var topmotiveret til at gøre det hele perfekt og lige efter bogen.
Bogen kommer blandt andet med gode fif til, hvordan man involverer hele teamet, øge teknisk samarbejde via pair-programmerinng og løbende integration, forbedrer produktet med test og aligner forretnings-beslutninger og teknologiske beslutninger.
Refactoring: Improving the design of existing code
Der er nok nogle software-udviklere, der gerne vil skrive kode helt fra bunden. Men det er ikke så nemt at komme til.
Istedet kommer de fleste til at bygge videre på andres kode (som jo ofte er elendig, dårligt skrevet og kunne været skrevet bedre af et lille barn).
Der er næsten aldrig tid til at genskrive denne elendige kode, som andre har skrevet. Men istedet kan man jo videretænke den med refactoring - og altså gøre koden enklere, mere læsevenlig og bedre uden at funktionalitetet bliver ringere.
Denne bog fra 1999 er en rigtig god indgang til refactoring.
Har du andre forslag til bøger, som enhver software-udvikler bør læse, og som du har fået glæde af? Så kom endelig med input i debatfeltet herunder.