Trygve Aabye Dam, der er medstifter af Volt, sidder på en træbænk i et af bagområderne på Roskilde Festival 2015.
Ved siden af står et telt, hvor de omkring 30 fuldtidsansatte har kontor. I alt var mere en 600 mennesker tilknyttet Volt under dette års Roskilde Festival. De mobile opladere, som virksomheden tilbyder, har i den grad oplevet udvikling i løbet af deres kun tre år lange liv.
Tilbage i 2012, som var Volts første år på Roskilde Festival, var der cirka 650, der benyttede sig af deres service. Dengang kunne de tre stiftere klare kunderne selv. På dette års Roskilde Festival nåede Volt op på knap 30.000 brugere.
En brandert i C
Som så mange andre startups, blev ideen til Volt undfanget på grund af et behov for noget, der ikke var at finde.
De tre stiftere, Trygve Aabye Dam, Rune Schostag Nielsen og Tobias Aabye Dam, sad i en brandert i campingområde C på Roskilde Festival 2011. De havde taget deres smartphones med. Tobias Aabye Dam havde også en mobil oplader med, og den nød drengene godt af.
"Vi brugte den alle sammen, men siden opladeren var hans, var det hans problem at holde strøm på den. Derfor skulle han ofte lade den op, vente på den var færdig, før vi så alle sammen kunne bruge den igen," siger Trygve Aabye Dam.
Og det var her, det slog dem: Hvad nu, hvis man bare kunne bytte sin mobile oplader til en ny, når den var løbet tør? Og det er netop den ide, Volt bygger på i dag.
"Det er et meget deleøkonomisk koncept. Vi tror på, at man ikke skal tvinge folk til at købe noget," siger Trygve Aabye Dam, der dog nævner, at service koster 200 kroner plus 200 kroner i depositum for opladeren.
Photoshoppede for at imponere
Siden starten tilbage i 2012 er der sket meget for holdet bag Volt. For udover at opleve fremgang på danske festivaler, begyndte udlandet nu også at spørge efter Volts service.
"Roskilde Festival har et vanvittigt netværk, så efterhånden kom vi i kontakt med FKP, der arrangerer en lang række festivaler i Tyskland, og blandt andet også Northside Festival i Danmark," siger Trygve Aabye Dam.
Volt havde forud for sommeren 2013 skaffet sig 30.000 mobile opladere. Penge dertil var blandt andet kommet gennem Orange Innovation, en business angel og Nordeas Iværksætterfond. Derfor havde de nu kapacitet til at kunne håndtere mange brugere.
"Vi kontaktede FKP og sagde, at vi skulle mødes med nogle konkurrerende festivaler i Tyskland - og at vi derfor også ville give dem muligheden for at komme med på vognen. De indvilgede i at sætte et 15 minutter langt møde op. Til det havde vi blandt andet forberedt et oplæg, hvor vi havde photoshoppet vores logo på nogle containere, så vi måske kom til at fremstå lidt større, end vi var på det tidspunkt," siger Trygve Aabye Dam og fortsætter:
"Mødet endte med at vare 2,5 time, og der blev hentet flere og flere folk ind i løbet af mødet. På et tidspunkt begyndte de at diskutere på tysk, og Rune, som taler flydende tysk, hørte dem sige: "De her drenge har styr på sagerne, vi skal med på det projekt." Det var ret sjovt," siger Trygve Aabye Dam.
Til dette års Roskilde Festival benyttede små 30.000 sig af Volts service. Foto: Torben Kloster
Udlandet er ikke lutter lagkage
I 2013 var Volt med til 19 festivaler, nogle af dem på samme tid, hvor de måtte splitte gruppen. De var blandt andet til stede i Schweiz, England og Tyskland. Sidste år var de også til et par festivaler i USA, hvor udfordringerne dog viste sig større end først antaget.
"For det første er det ret besværligt at aftale ting, når der er så stor en tidsforskel. Og kulturen derovre er bare en anden, der var ikke så mange, der brugte vores service. USA var umiddelbart ikke så profitabelt et marked som vi havde regnet med, og det varer nok lige lidt tid, før vi ruller helt ud derovre," siger Trygve Aabye Dam.
Han fortæller videre, at tyskerne også er langt mere pris-kritiske end danskerne. På tyske festivaler bliver de nødt til at sælge servicen til omkring halv pris af, hvad den går for i Danmark - ellers er der simpelthen ikke nogen, der køber den.
Desuden er det ulovligt at bruge frivillig arbejdskraft i Tyskland, så også her ligger en ekstra udgift - under Roskilde Festival benytter Volt sig nemlig i høj grad af festivalens frivillige.
Læs også: Flere end 25.000 på Roskilde Festival bruger Volt
"Vi har lært, at man skal investere kræfter i det, hvis det skal gøres ordentligt. Vi troede, at det var nemt nok bare at gøre det samme i USA, som vi gør til festivaler i Europa - man vil jo så gerne sige ja til alle de tilbud, man får. Men fremover bliver vi mere selektive," siger Trygve Aabye Dam.
Cava til kunderne
Noget af det, som har overbevist festivalerne om, at Volt er professionelle, er deres måde at føre data på. Det startede simpelt, hvor de satte en streg, hver gang en kunde spurgte efter et produkt, når der var udsolgt. Det er efterhånden blevet langt mere digitaliseret, og netop på grund af Volts indsigt i, hvor stor efterspørgslen er, har de stærke argumenter overfor festivalerne, når der skal forhandles.
Med til den udvikling følger dog også, at man efterhånden bliver en smule mere distanceret til kunderne. For selv om Volt arbejder på at holde god kundekontakt - for eksempel gav de en flaske cava til bruger nummer 25.000 på dette års Roskilde Festival - så kan man ikke undgå, at det bliver sværere, når man vokser.
"Det startede jo bare med, at vi tre stod og solgte opladere ud fra en campingvogn tilbage i 2012. Dengang havde vi kapacitet til 650 brugere, og vi fik en relation til flere af dem, fordi de kom tilbage og skulle bytte deres oplader," siger Trygve Aabye Dam og fortsætter:
"Allerede året efter fik vi 10.000 brugere, og så bliver det jo umuligt at møde dem alle sammen. Men det hører med til at blive en rigtig virksomhed."
Næste gang man kan møde Volt på dansk jord til en festival, er til Trailerpark Festival i København fra 30. juli til 1. august.