Leder: For at par uger siden fik jeg et underretningsbrev i min e-Boks. Det lød alvorligt og et langt livs kommunikation med det offentlige myndigheder har lært mig, at breve skal man reagere på.
Så jeg fandt mit nøglekort, installerede Java (to gange) på den bærbare, jeg lige havde ved hånden, og loggede ind.
Blot for at få at vide, at jeg kunne modtage digital post. I min digitale postkasse. Som jeg sad og kiggede på.
Det samme gjorde 629.999 andre danskere, som også havde fået tilsendt et ildevarslende brev om absolut ingenting. Fem minutters spild af tid for 630.000 danskere.
Det er over 52.000 timer, som blev fyret af på intetsigende kommunikation om en digital løsning - hvis mål det er at gøre det lettere og billigere og være dansker.
Lettere og billigere er en god ide.
Det samme var Rejsekortet.
Men når pendlere fortæller om procedurerne for skift af betalingskort eller erhvervelse af Rejsekortet til børn, så lyder det som instruktioner, der blev til overs fra en Monty Python-sketch:
"Du ankommer til stationen på en tirsdag i et skudår og med et brev fra din mor - hvorefter du skal stå på ét ben i fem minutter foran DSB-personalet ...".
Et godt grin?
Jeg er sikker på, at de fik et godt grin, dengang de udarbejdede procedurerne, men lettere og billigere er det helt sikkert ikke.
Og da jeg for nylig skulle fortælle en veninde om sikker post til hendes virksomhed, nævnte jeg Virk.dk - og blev belønnet med et ansigtsudtryk, som normalt forbindes med indtagelsen af umodne citrusfrugter.
Lettere eller billigere? Det var ikke helt de ord, som blev brugt.
Velkendt brok? Måske.
Men problemet stikker dybere end det.
For ambitionerne om at digitalisere Danmark yderligere fejler ikke noget - og mange dygtige mennesker knokler på for at fremme processen.
Gabet vokser og vokser
Men udfordringen er, at gabet mellem ambitionerne om digitalisering og så den reelle digitalisering, som man som borger eller virksomhed oplever, tilsyneladende vokser og vokser.
Det kan tunge rapporter og OECD-møder ikke ændre på, specielt ikke hvis opfattelsen af offentlige løsninger brandes i befolkningen som digitale sekundaprodukter.
Måske er det på tide at følge projekterne helt til dørs i stedet for at drømme om stjernerne.
Og måske er det på tide at se på områder som Skat eller Hvidovre Kommunes implementering af Danske Banks lette og effektive MobilePay-system, så borgerne nemt kan betale i svømmehallen eller for kørekortet med mobilen.
Det er løsninger, som gør det lettere og billigere og være dansker.