I gang med virksomhedsdata - har du data, der er gode nok til prædiktive modeller?

Skal dine løsninger være smartere med prædiktive modeller? Lav et selvcheck på de tre mest hyppige snubletråde, inden du går i gang. Her er de tre spørgsmål, du skal stille dig selv.

Artikel top billede

Klumme: En af de mest interessante teknikker inden for data mining er prædiktive modeller - altså modeller der skal forudsige et eller andet.

Det kan være mængden af nedbør, sandsynligheden for at en bruger klikker på en reklame, værdien af et parcelhus eller risikoen for at låntageren går konkurs.

Der findes mange forskellige typer af prædiktive modeller lige fra lineær regression til beslutningstræer, support vector machines og neurale netværk.

Men de er alle estimeret ud fra et datasæt af eksempler på sammenhængen mellem input og output og kræver derfor en bestemt type datagrundlag for at kunne bringes i spil.

De problemer der kan være med datagrundlaget er ofte de samme, så spørgsmålet er naturligvis: Har du data, der er gode nok?

Du kan lave et selvcheck på de tre mest hyppige snubletråde:

Check 1: Har du data på resultatet?

Når man skal estimere en sammenhæng mellem input og output, skal man selvfølgelig også bruge eksempler på output - altså resultatet af et eller andet.

Det er banalt. Og hvis output er mængden af regnvand, er der nok også målinger af mm regn hos DMI, som man kan finde frem til. 

Men det er ikke altid nemt: Hvis en skole ønsker at identificere hændelser i skoleforløbet, der er særligt positive eller negative for om eleven senere hen har succes, så må man starte med at spørge, hvad "succes" betyder i denne sammenhæng. 

Er det, at personen er fri af kriminalitet? Er i job? Tjener mange penge? Har familie? Føler at han eller hun har et godt liv? Og når man har defineret det, så er det jo ikke altid ligetil at finde data på det.

Check 2: Har du en historik i data?

Mange systemer er lavet til at være operationelle. De skal fungere her og nu og altid være opdaterede med seneste viden.

Derfor er data ofte mere aktuelle end godt er, forstået på den måde at når man estimerer en prædiktiv model til at lave forudsigelser, så er der brug for at kende data, som de så ud på det tidspunkt hvor forudsigelserne skal foretages. 

Det vil sige, at hvis man skal estimere en prædiktiv model for, om en bankkunde går konkurs, så skal man have data, som det så ud, dengang kunden ansøgte om lånet og ikke to år efter, hvor alle jo godt ved, at de gik ned. 

Man skal så at sige kunne spole filmen baglæns og genskabe situationen, som den så ud tidligere.

Check 3: Har du data der er relevant?

Når man skal estimere en sammenhæng mellem input og output, er det vigtigt ikke bare at have input data, men også at at have relevant input data.

Det handler om at være relevant for den output variabel, der skal forudsiges, og det er her, der kan være udfordringer.

Hvis f.eks. en fødevareproducent gerne vil estimere kvaliteten af de skinker, der kommer fra leverandørerne, er det ikke nok at kende leverandørernes omsætning, antal ansatte og adresse. Så skal man måske kende temperaturmålinger fra kølerummene eller luftfugtigheden under transporten. 

Mange forsøger at lave prædiktive modeller baseret på traditionelt registerdata - ikke fordi de tror at netop det vil virke godt, men fordi det er tilgængeligt - og det har ikke altid gode chancer for succes.

Kan du svare ja til alle tre ovenstående, står du rigtig stærkt og skal bare se at komme i gang med din første prædiktive model.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S