Et it-projekt til optimal styring af store jernbane-projekter.
Sådan betegner BaneDanmarks økonomidirektør Søren Stahlfest Møller en kommende it-projektudrulning, der har en prislap på 25 millioner kroner.
Besparelsespotentialet i projektet er helt oppe at ringe på en kvart milliard kroner over de næste fem år ifølge McKinsey og BaneDanmark, som følge af besparelser på forsinkelser og bedre leverandør-aftaler i fremtidige vedligeholdelses- og udviklingsprojekter.
"Vi er i de senere år gået fra udelukkende at have fokus på drift og vedligeholdelse til også at håndtere rigtig store projekter. Hvis vi skal være mere professionelle, kræver det også, at vi kan styre vores processer bedre," forklarer Søren Stahlfest Møller essensen i det kommende projektstyringsværktøj til Computerworld.
Han understreger, at hovedparten af de forventede fremtidige besparelser kommer på indkøb af traditionelt jernbane-udstyr som eksempelvis skinner og entreprenørydelser.
Tilpasser SAP-platformen
Projektet med det noget kryptiske navn Tema 2 er delt op i mange bidder.
På it-fronten skal BaneDanmark have integreret software-moduler i sin SAP-platform, så statens jernbane-forvalter fremover bliver mere skarp på sin leverandør- og projektstyring.
"For os handler det i høj grad om projekt- og leverandørstyring og en tilpasning af vores SAP-system, så vi bliver mere professionelle i vores stigende antal projekter," forklarer Søren Stahlfest Møller.
Han eksemplificerer potentialet med bedre økonomistyring i form af, at BaneDanmark i det helt store signal-udskiftningsprojekt på landets jernbanestrækninger har været meget fokuseret på priserne, så staten ifølge Søren Stahlfest Møller har sparet 4,7 milliarder kroner i udbuddet.
Lignende besparelser i mindre målestok ved mere automatiseret processtyring er altså formålet for at betale 25 millioner kroner til it-delens hovedleverandører, der består af Syncronix, Condera, NNIT og Invokers.
Forsinket optimering
Ironisk nok er it-projektet til forbedring og styring af BaneDanmarks projektprocesser forsinket i omkring fem måneder.
Ifølge planen skulle det have været i drift i juni. Nu ser det ud til, at det er køreklart den 18. november i stedet.
"Vi er løbet ind i interne proces-afklaringer, og desuden er vi stødt på en teknisk udfordring af replikering af data i vores SAP-platform," begrunder Søren Stahlfest Møller forsinkelsen på projektet, der blev udbudt i starten af året.
"Naturligvis er det irriterede og generende, at vi ikke kan gå i drift endnu, men jeg er sikker på, at projektet nok skal tjene sig selv ind igen på længere sigt," fortsætter han omkring det kommende Tema 2-projekt.
Årsagen til navnet Tema 2 ligger i, at BaneDanmark for få år siden lagde en strategi med fire overordnede temaer, hvor Tema 2 overordnet handler om professionel projektstyring.
Tema 1 er at skabe en pålidelig tog-rejse med bedre trafik-informationer og rettidighed på togrejserne.
Tema 3 handler om professionel vedligeholdelse, mens tema 4 omhandler fremtidens virksomhed med blandt andet kompetenceudvikling og bedre videndeling hos BaneDanmark.