Læs også: Nu får du klar besked om din reelle internet-hastighed
Regeringen truer telebranchen med indgreb
Landets fiberselskaber havde grund til at lade champagnepropperne springe, da det tidligere på ugen lykkedes Forbrugerombudsmanden at få en aftale i stand med telebranchen om markedsføring af bredbåndshastigheder.
Et emne, der længe har været en torn i øjet på fiberselskaberne, da den uigennemsigtige markedsføring har gjort det sværere for fiberselskaberne at score point hos kunderne på fiberteknologiens hastighedsfordele.
Derfor løfter man armene hos fiberselskaberne, heriblandt deres flagskib Waoo, på trods af at aftalen kun indebærer, at teleselskaberne som minimum skal levere halvdelen af hvad de lover.
"Det er vi meget glade for i Waoo, hvor vi længe har kæmpet for at få en ærlig markedsføring af bredbåndshastigheder, og vi havde gerne set reglerne skærpet endnu mere," lyder det fra Anders Christjansen, Waoos direktør.
Waoo sad dog ikke selv med ved forhandlingsbordet, da aftalen blev indgået. De mente nemlig, at teleselskaberne, anført af TDC, bevidst forhalede processen, der begyndte sidste år.
Ingen aftale uden regeringens trusler
I frustration forlod Waoo derfor forhandlingerne i foråret, men var dog repræsenteret i form af Dansk Energi.
"Det er en ren tilståelsessag fra de traditionelle teleselskabers side. De har været nødt til at indgå en aftale med Forbrugerombudsmanden. Regeringen har reelt tvunget dem til det, fordi regeringen i august meldte ud, at den ville lovgive på området med virkning fra årsskiftet, hvis branchen ikke selv var i stand til at indgå en aftale," udtaler Anders Christjansen, der ligesom mange andre chefer i fiberbranchen har en fortid i fjendens lejr, TDC.
Men trods aftalens indgåelse er det langt fra sikkert, at sidste kapitel er skrevet i markedsføringskampen.
I hvert fald venter Waoo med slet skjult skadefryd på at se, hvordan ærkerivalen TDC har tænkt sig at leve op til aftalen, der træder i kraft 1. marts 2013.
"Det bliver spændende at se, hvad TDC vælger at gøre. Vil de informere deres kunder om, at de fremover kun får den halve hastighed og sænke prisen til det halve? Eller vil de fortælle deres kunder, at de godt nok kun får halvdelen af den hastighed, de har troet, men at kunderne alligevel skal betale det, de plejer?"
"Under alle omstændigheder glæder vi os i Waoo over, at Forbrugerombudsmanden nøje vil følge med i udviklingen i markedsføringen efter første marts for at se, om branchen overholder reglerne. Branchen har brug for at få en højere troværdighed hos forbrugerne," siger Anders Christjansen.