Læs også: Løn-kæmpe magtesløs over for fejl: Mangler reservedel.
Lønkæmpen Bluegarden, der tidligere hed Multidata, har siden tirsdag aften haft normal drift på deres systemer.
Det betyder, at størstedelen af kundernes hundrede tusinder af ansatte kan få løn til tiden på fredag, men 15.000 ansatte hos mellem 1.000 og 1.500 virksomheder formentlig må vente med at få lønnen på mandag.
Det fortæller virksomhedens driftsdirektør Per Hviid, der tirsdag kæmpede med at få rettet en hardware-fejl, som krævede en ny reservedel, som desværre ikke var på lager hos underleverandøren.
Ifølge Per Hviid arbejdede Bluegarden sammen med underleverandørerne tirsdag med tre løsningsmodeller.
Mens den manglende harddisk blev fremsendt i løbet af natten til onsdag lykkedes det det allerede klokken 18 at få løst problemet med alternativt udstyr, der blev tilvejebragt og installeret i produktionsmiljøet.
Når det lykkedes så forholdsvist hurtigt, skyldes det ifølge Per Hviid to ting.
"Hårdt arbejde og god kurerservice," siger han.
Underleverandør klarede hardware-problem
Han fortæller, at det var underleverandøren som identificerede og skaffede de nødvendige hardwarekomponenter.
Men hvorfor er en vigtig reservedel, som kan forsinke firmaets leverancer ikke på lager?
Det skyldes, siger Per Hviid, at Bluegarden har en primær og en sekundær installation på det ramte system, der ballancer belastningen på firmaets servere.
Han fortæller, at firmaet selvfølgelig har serviceaftaler, hvor reservedele skal kunne fremskaffes inden for en given periode.
Men de tider er baseret på, at Bluegarden på alle kritiske komponenter kan overgå til et sekundært set-up.
"Vi har ikke tingene på lager, fordi vi har en Backup. Så backup'en er jo egentlig vores lager, men det der giver problemet er, at den heller ikke fungerer tilfredsstilende," siger han.
"Det er den primære installation der svigter, og det er her reservedelen mangler. På den sekundære installation er der så desværre opstået en fejl i, som vi endnu ikke har fundet årsagen til," siger han.
Læs også: Løn-kæmpe magtesløs over for fejl: Mangler reservedel.
Derfor blev det alvorligt
Fejlen i det sekundære miljø betød, at det tirsdag kun var omkring halvdelen af firmaets lønkunder, der kunne logge på systemet og dermed få adgang til at køre medarbejdernes løn.
"Vi kunne kun lukke omkring halvdelen af kunderne ind på vores backup-site. Det var det, som var problemet i går," siger Per Hviid.
Han fortæller, at det var et sammenfald af mange fejl i kombination med en stor løn-dag, som tirsdag gjorde situationen alvorlig.
Mens problemerne på det primære setup altså nu er løst med en ny specialdisk, tilbagestår at finde årsagen til at det sekundære system, der er helt identisk med det primære, fejlede og kun slap halvdelen af kunderne ind.
Ekstraordninære procedurer
Han fortæller, at de 15.000 ansatte hos omkring 1.000 til 1.500 ramte kunder, der som udgangspunkt først får deres løn en dag forsinket, hvilket bliver mandag.
Det skyldes at virksomhederne ikke nåede at indberette medarbejdernes løn inden tirsdag aften klokken 21.00.
"Men der kan kunderne kontakte os, og så er der forskellige ekstraordinære procedurer vi kan anbefale, for alligevel at få en løn ud fredag. Men det kræver, at det gøres sammen med kunderne, og kundernes skal også gøre noget selv," siger Per Hviid.
Læs også: Løn-kæmpe magtesløs over for fejl: Mangler reservedel.