Tilsyneladende i erkendelse af at forretningsmodellen for det cloudbaserede Office 365 ikke er faldet i god jord alle steder i kanalen, er Microsoft på vej med ændringer.
Måden Microsofts cloud-produkt Office 365 skal sælges fremover, kommer til at blive ændret efter sommerferien. Sådan lyder det fra flere kilder.
Distributørerne kommer angivelig til at spille en langt mere fremtrædende rolle i forsøget på at involvere forhandlere.
Ifølge CRNs oplysninger vil den nye partnermodel komme til at ligne den eksisterende måde at sælge software på. Det vil sige, at forhandlere køber licenser gennem distributører, som de derefter videresælger på vilkår, der ligner dem, de i dag sælger Officepakker på.
Helt præcist, hvordan kagen skal skæres, er ikke helt klart endnu. Men ifølge CRNs oplysninger er Microsoft ved at forhandle med distributører over hele Europa i øjeblikket. Også i Danmark.
Det nye ved modellen er angiveligt at distrbutionsleddet vil blive meget mere aktivt involveret i salget af Microsofts online-officepakke. Blandt andet skulle de nye aftaler betyde, at distributørerne også får ansvaret for support.
Det har fået nogle kritiske røster til at frygte, at det bliver distributørerne, der kommer til at skumme fløden på den ny struktur.
Kilder fortæller dog til CRN, at den nye model efter al sandsynlighed vil løfte indtjeningen i hele kanalen.
Det er dog endnu ikke kendt præcist, hvordan kagen skal skæres mellem Microsoft, distributørerne og forhandlerne.
Den ny partnermodel træder efter al sandsynlighed i kraft omkring 1. september.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Microsoft Danmark til denne artikel.
Læs mere: