»CBC er jo en lidt speciel kæde. Den består af frie og uafhængige forretninger, men også af mange forskellige slags forretninger. Kæden kan nok leve i endnu 10 år, men nogle af butikkerne vil få det svært,« siger IDC-analytikeren Anders Elbak.
Han mener, at den gruppe af CBC-medlemmerne, der vil få det svært i det kommende tiår, er dem, der har butik, og sælger både til private og til virksomheder. Den type forretninger vil blive presset voldsomt af for eksempel store detail-kæder, der også sælger IT-produkter, men gør det til en mere attraktiv pris.
Den eneste måde den type forretninger kan overleve på, er ved at finde sig en niche - som for eksempel være handel med brugte spil - men der er formentlig ikke nicher nok til dem alle, og derfor vil nogle blive nødt til at lukke.
Derimod er Anders Elbak optimistisk på vegne af både de CBC-medlemmer, der er målrettede mod erhvervskunder, og dem, der blander salg af IT-varer med traditionelle kontorforsynings-produkter. Her har store forhandlere svært ved at konkurrere med de lokale CBC-forhandlere, der kender de mindre virksomheder i lokalområdet godt.
CBC-direktør Peder Hvejsel er ikke enig i Anders Elbaks betragtning. Han mener CBC-kæden allerede er på vej væk fra detail over mod business.
»Som det er i dag er det umuligt at leve af detail, og det bliver værre fremover. Det ved vores medlemmer godt, og derfor går mange over mod business-markedet. Allerede i dag henter alle CBC-medlemmer mindst halvdelen af deres omsætning på business-markedet,« siger Hvejsel og fortsætter:
»Om 10 år har vil der være mange, der ikke har lukket forretningen, men lukket deres detail-afdeling, og er gået helt over til business. Det er en del af en naturlig forandring, der i og for sig startede allerede med den første virksomheds-PC-ordning.«