Mikrobetalingssystemet Coinclick har indtil videre kun fået 17.000 danskere og 12 internettjenester med på vognen.
Derfor går selskabet nu efter de store netudbydere og de 1,6 millioner netbank-kunder, som ejerkredsen giver let adgang til.
Coinclick er ejet af firmaet Content Billing, som PBS, Nordea, Danske Bank og TDC står bag
Det første regnskab fra Coinclick viser, at brugerne kun i yderst begrænset omfang bruger mikrobetalingssystemet til at betale småbeløb på internet med.
Ved udgangen af 2002 havde brugerne således samlet kun 274.000 kroner stående på deres Coinclick-konti.
SMS og konkurrencer
Direktør Lars Fruergaard fra Coinclick erkender, at det halvt år gamle system stort set kun bliver brugt til konkurrencer og afsendelse af SMS fra internet - blandt andet hos medejeren TDC.
- Der er ikke så mange aktive brugere, fordi udbuddet ikke er så stort, siger han.
Lars Fruergaard afviser dog, at udviklingen går meget langsommere end ventet.
- Jeg kunne da godt tænke mig, at det gik meget stærkere. Men der er en tilbøjelighed til at tro, at det hele bare eksploderer. Dankortet på nettet gik da også langsomt i begyndelsen, siger han.
Går efter de helt store
Coinclick har nu aftaler med 23 tjenester på internettet, men kun 12 af dem er oppe at køre. Ifølge Lars Fruergaard fordi ikke alle udbydere har deres teknik og produkter på plads.
Indtil videre benytter ingen af de helt store nettjenester Coinclick. Jubii bruger for eksempel konkurrenten Valus, som Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) står bag.
Og en eksisterende kunde såsom download-sitet Mymusic.dk bruger både Coinclick, Valus og det tredje system, Ewire.
- Vi arbejder på at få nogle af de store udbydere, som har et vedvarende forbrug og rammer bredt. Hvis vi får de store med, vil der også komme en efterspørgsel hos forbrugeren, mener Lars Fruergaard.
Håber på 100.000 i år
Han har allerede underskrevet de første par aftaler, men afviser at oplyse navnene på samarbejdspartnerne. Og der skal store kunder i nettet, hvis målet for 2003 skal gå i opfyldelse.
- Jeg håber på 100.000 brugere ved udgangen af året, for det er den kritiske masse. Det skal i hvert fald meget gerne ligge i lejet mellem 50.000 og 100.000, siger Lars Fruergaard.
Når den kritiske masse er nået, vil han gerne markedsføre sig direkte over for de 1,6 millioner netbank-kunder, som han gennem ejerne har adgang til.
Selskabet Coinclick rummer kun selve systemet og forudbetalingerne fra brugerne. Gebyrerne fra udbyderne og alle andre aktiviteter ligger i moderselskabet Content Billing, hvis regnskab endnu ikke er tilgængeligt.