I begyndelsen af december oplyste en Microsoft-direktør, at selskabets første CRM-system ville være klar til at gå i produktion inden juleferien.
Men i denne uge måtte softwareselskabet erkende, at udviklerne ikke når det, da de sidste fejlrettelser endnu ikke er på plads.
Microsoft har i flere år arbejdet på Microsoft CRM Pakken.
Sammen med opkøbene af ERP-producenterne Great Plains fra USA og Navision fra Danmark skal det slå selskabet fast som leverandør af forretningssystemer til erhvervslivet - og ikke kun kontorprogrammer og serversoftware.
For alvor en konkurrent
Microsoft CRM skal for alvor gøre selskabet til en konkurrent over for andre leverandører af CRM-systemer SAP, Siebel og PeopleSoft.
Men en analytiker ved amerikanske Yankee Group, Cheryl Kingstone, mener, at Microsoft har problemer med at få skabt en gnidningsfri overgang fra de bagvedliggende systemer til de systemer, som brugerne - eksempelvis sælgere - benytter sig af.
Desuden peger hun på, at systemet øjensynligt mangler nogle åbenbare funktionaliteter.
Microsoft CRM viser alle salgsmulighederne i forbindelse med en kundekontakt, men der er ikke gjort nok ud af at samle alle oplysninger i et skærmbillede.
Detaljer som en liste med opgaver og oplysninger om de seneste opkald til kunden er ikke tilstrækkeligt integreret, mener Cheryl Kingstone.
Endelig synes hun, at Microsoft ikke har gjort det nemt nok for den enkelte kunde at indrette software til egne behov - især med hensyn til, hvordan oplysninger i CRM-systemet skal vises.
- Det kræver, at kunden skal anskaffe sig udviklingsværktøjer fra Microsoft. Det har flere af konkurrenterne altså gjort nemmere, siger hun.