Da TDC i fredags valgte at offentliggøre budskabet om en ny pris for den såkaldte bærelinje, skete det først til TDC's egne privatkunder. De engroskunder i form af andre teleselskaber, der køber telefon- og bredbåndsforbindelser gennem TDC fik først besked adskillige timer senere. Det er faldet en af engroskunderne, Tele2, for brystet.
»Det er grov monopoludnyttelse fra TDC's side, og viser tydeligt at der ikke er vandtætte skotter mellem deres engrosforretning og deres privatkunde-forretning,« siger Tele2-direktør Thomas Nistrup til ComON.
Han hentyder til at TDC, som ejer af infrastrukturen i form af de fysiske kobberkabler, har et selskab, TDC Branchesalg, der i princippet sælger netadgang til såvel TDC's andre selskaber som konkurrenter som Tele2 og Cybercity. Ifølge telelovgivningen er TDC Branchesalg forpligtiget til at stille alle disse kunder lige.
»Ved at TDC Privat fik besked før os andre har de kunne gøre eksempelvis deres faktureringssystemer klar til den nye pris. Noget vi først kan gøre nu,« siger Thomas Nistrup.
Hos TDC Branchesalg forklarer vicedirektør Ole Hvelplund hvorfor det gik galt.
»Hensigten var at give branchesalgskunderne besked inden TDC Privat lancerede det over for deres kunder. Men en kommunikationsbrist internt betød at de først fik besked et par timer efter,« siger Ole Hvelplund til ComON.
Han peger på at TDC Privat kun fik besked få dage før lanceringen i fredags, og at de øvrige engroskunder allerede den 19. januar blev varskoet om at TDC Branchesalg inden 1. marts ville komme med en ny pris for bærelinjen.
Tidligere kostede en bærelinje 119 kroner, og skulle betales til TDC uanset hvilket selskab man var kunde hos, da pengene var betaling for selve brugen af kobberkablerne. IT- og Telestyrelsen beordrede sidste år den pris sat ned, og det er det TDC nu har efterlevet med en ny pris på 40 kroner per måned.