Kvinder giver profit

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. december 2006.


Undersøgelser viser, at kvinder i toppen giver profit på bundlinjen. Hvornår går det op for estyrelserne også i it- og mediebranchen?

It- og mediebranchen har meget til fælles. Begge brancher er i konstant forandring, begge brancher har yderst kompetente folk, og begge brancher har stort set ikke nogen kvindelige ledere!
De to største elektroniske mediehuse - DR og TV2 - har ingen kvinder i deres direktion. Meget bedre bliver det ikke, når man vender sig mod magasinerne. Hverken Egmont eller Bonnier har kvinder i deres direktion - meget bemærkelsesværdigt, når man tænker på, at en stor del af deres forretningsgrundlag kommer af at lave magasiner til kvinder. På dagbladssiden går det heller ikke for godt - der er nu kun to kvindelige chefredaktører tilbage: Anne Knudsen (Weekendavisen) og Dorthe Carlsen (Urban) - det er jo ikke ligefrem storslået i betragtningen af, at der i Danmark udkommer i alt 31 betalte dagblade og seks gratisaviser.

Hvordan ser det så ud i it-branchen? Helt på samme måde. Kun to ud af it-branchens 100 største virksomheder har i dag en kvindelig administrerende direktør. Ingen har en kvindelig bestyrelsesformand hverken på medierne eller blandt it-branchens virksomheder.
Det er jo ikke fordi, der ikke er kompetente folk at tage af - hverken inden for den ene branche eller den anden - hvad kan det så skyldes?
Kulturen måske? Begge brancher er jo præget af myter om stjernerne - manden som regel en solist - der gennem hårdt arbejde, gerne foran computeren graver sig ned og finder det fantastiske program eller den utrolige historie. Det er begge brancher, der i den grad hylder stjernerne, og vi kender dem: Bill Gates, Janus Friis, Janus Flösser, Per Mikael Jensen, Ulrik Haagerup og mange flere. Der er også rigtig mange, vi ikke kender. Alle de kvindelige mellemledere, som ofte får hverdagen til at hænge sammen. Men det taler vi ikke så meget om.

Begge brancher mangler i den grad kvindelige rollemodeller, der kan vise både kvinder og mænd, at der er andre måder at gøre tingene på.
Det er heller ikke, fordi der mangler kvinder at tage af. 88 procent af danske kvinder mellem 25 og 49 år er i arbejdsstyrken, men andelen af kvinder, som er ledere i det private erhvervsliv, er kun 38 procent. Til sammenligning har Portugal 53 procent kvindelige ledere, Grækenland 54 procent, Irland 57 procent og Spanien 62 procent - EU gennemsnittet er 50 procent. (Kilde: Institut for Fremtidsforskning).
Derfor er det også rigtig dejligt, at Dansk Industri (DI) har taget initiativ til at få flere kvindelige bestyrelsesmedlemmer. For som alle ved, skal forandringen komme fra toppen af. DI har sammen med Kvinfo lanceret databasen "Women On Board" - en database med erhvervskvinder, der alle har kvalifikationer til og ambitioner om at påtage sig bestyrelsesarbejde. Så nu er der ingen grund til i medievirksomheder eller it-virksomheder - store som små at lede meget længere. Og den rigtig gode nyhed er, at flere af de kvinder, der er opført i databasen, har erfaring fra både medie- og it-branchen.

Det er bare om at se og komme i gang, for kvinder er guld værd for bundlinjen. Analyser fra Handelshøjskolen i Århus viser nemlig, at virksomheder, der har kvinder i ledelsen, klarer sig signifikant bedre end deres mandsdominerede konkurrenter. En dansk virksomhed med en kvinde som administrerende direktør har i gennemsnit en bruttoavance på 38 prpcent, hvorimod en virksomhed ledet af en mand ligger på 34 procent. Og en virksomhed med kvinder i topledelsen ligger generelt 7 procentpoint over bruttoavancen hos en konkurrent uden kvindeligt islæt. Også resultatet efter skat i forhold til egenkapitalen forbedres af kvindelige ledere.
Hvad skal der mere til, før bestyrelsesformænd og -medlemmer for alvor rekrutterer kvinder til direktionerne? Det er vel stadig bestyrelsers mål at forbedre bundlinjen og dermed aktiekursen...
Også i medie- og it-branchen.

Trine Nielsen er udviklingschef hos Crossroads Copenhagen.

OriginalModTime: 30-11-2006 14:39:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere