The Sims - i virkeligheden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.


Et nyt computerspil tager springet fra virtuelle figurer til figurer i den fysiske verden.

Det er bare en lille plastikfigur af et monster fra et computerspil, men den er faktisk en opdagelsesrejsende imellem vidt forskellige verdener. Som en af de første har den formået at transformere sig fra bits til atomer.
Hvis der er en Gud i dens univers, må det være Will Wright. Det var Wright, der i sin tid skabte Simcity og fortsatte med at udvikle The Sims, to af computerspillenes all time greatest hits.
Hans genistreg er, at han har formået at løfte motorhjelmen, så man kan se ind i de mekanismer, der driver computernes simulerede verden. Han har gjort simulationer af komplekse systemer som byer eller menneskers liv så simple, at børn synes det er en leg at udvikle og udforske dem.

I hans nyeste spil, der lanceres til næste år, går Wright endnu længere i retning af at lade spillerne selv skabe spillet. Og så lader han for første gang de computerskabte figurer træde ud i den virkelige, fysiske verden.
"Spore" hedder det kommende spil. Det går ud på at udvikle nye civilisationer. Man starter med at skabe en enkelt organisme ved at vælge rygsøjlen og lemmerne. Derefter fortsætter man med noget, der minder svært om evolution og genetik, til man har skabt kæmpemæssige samfund, der kan udkæmpe intergalaktiske krige. Undervejs får man genereret et væld af enestående figurerer, der, at dømme efter demoerne, vil have en grafisk kvalitet og en animeret troværdighed, som langt overgår The Sims.

Figurerne er naturligvis veldefinerede i tre dimensioner, og derfor ligger det snublende nært at starte en service, hvor spillere kan sende deres yndlingsfigurer til "print" og på den måde få et stykke legetøj, som de i vidt omfang selv har designet. Man kan næsten undre sig over, at ingen har tænkt på det før - men nu vil Will Wright altså lancere muligheden.
"3D printing" -teknikken har været brugt i årevis, blandt andet inden for industrielt design, hvor det er en kæmpe fordel at kunne lave hurtige, fysiske prototyper af den genstand, man er ved at designe på computeren. Priserne er faldende, og mulighederne for at gøre dem holdbare, i flere farver, med bevægelige dele etc. forbedres løbende.
Det at kunne printe enkelte konstruktioner ud direkte fra computeren, passer som fod i hose med en af tidens særdeles vigtige trends: den individuelle tilpasning, hvor brugere får mulighed for at deltage i udformningen af det produkt eller den service de får.

Det er dog en vigtig pointe, at brugerne ikke starter helt fra bunden. De præsenteres for nogle skabeloner og variab­le, så rammerne er givne. Producenten har tænkt tingene igennem, så alle komponenter passer sammen og fungerer, og derfor kan brugeren opleve at udforme - eller i det mindste færdiggøre - noget, der har en fuldt professionel kvalitet, men alligevel er totalt individualiseret.
Det har masser af fordele, ud over at kunderne mere præcist får, hvad de ønsker. En af effekterne er større kundeloyalitet: Man er langt mere engageret i produktet, når man selv har investeret opmærksomhed i at skabe det - og derfor skal der mere til, for at en kunde skifter til noget andet.
En anden fordel er, at der blandt tusinder eller måske mil­lioner af brugere sandsynligvis er nogle, der finder på noget, der overgår det, selskabets egne designere kunne finde på. På den måde bliver brugerne reelt en del af udviklings­teamet.

Men et firma, der vil høste de ­fordele, må også indrette sig på nogle andre spilleregler. I design­processen rykkes fokus eksempelvis væk fra at præsentere færdige produkter. I stedet handler det om at designe værktøjer, der gør det til en god og overskuelig oplevelse for kunden at deltage i at skabe løsningen.

Peter Hesseldahl arbejder med formidling af videnskab og fremtidsforsking for Danfoss Universe. Hans weblog er: newnature.blogspot.com.

spore.com

OriginalModTime: 31-08-2006 14:31:46




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere