Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.
Et nyt computerspil tager springet fra virtuelle figurer til figurer i den fysiske verden.
Det er bare en lille plastikfigur af et monster fra et computerspil, men den er faktisk en opdagelsesrejsende imellem vidt forskellige verdener. Som en af de første har den formået at transformere sig fra bits til atomer.
Hvis der er en Gud i dens univers, må det være Will Wright. Det var Wright, der i sin tid skabte Simcity og fortsatte med at udvikle The Sims, to af computerspillenes all time greatest hits.
Hans genistreg er, at han har formået at løfte motorhjelmen, så man kan se ind i de mekanismer, der driver computernes simulerede verden. Han har gjort simulationer af komplekse systemer som byer eller menneskers liv så simple, at børn synes det er en leg at udvikle og udforske dem.
I hans nyeste spil, der lanceres til næste år, går Wright endnu længere i retning af at lade spillerne selv skabe spillet. Og så lader han for første gang de computerskabte figurer træde ud i den virkelige, fysiske verden.
"Spore" hedder det kommende spil. Det går ud på at udvikle nye civilisationer. Man starter med at skabe en enkelt organisme ved at vælge rygsøjlen og lemmerne. Derefter fortsætter man med noget, der minder svært om evolution og genetik, til man har skabt kæmpemæssige samfund, der kan udkæmpe intergalaktiske krige. Undervejs får man genereret et væld af enestående figurerer, der, at dømme efter demoerne, vil have en grafisk kvalitet og en animeret troværdighed, som langt overgår The Sims.
Figurerne er naturligvis veldefinerede i tre dimensioner, og derfor ligger det snublende nært at starte en service, hvor spillere kan sende deres yndlingsfigurer til "print" og på den måde få et stykke legetøj, som de i vidt omfang selv har designet. Man kan næsten undre sig over, at ingen har tænkt på det før - men nu vil Will Wright altså lancere muligheden.
"3D printing" -teknikken har været brugt i årevis, blandt andet inden for industrielt design, hvor det er en kæmpe fordel at kunne lave hurtige, fysiske prototyper af den genstand, man er ved at designe på computeren. Priserne er faldende, og mulighederne for at gøre dem holdbare, i flere farver, med bevægelige dele etc. forbedres løbende.
Det at kunne printe enkelte konstruktioner ud direkte fra computeren, passer som fod i hose med en af tidens særdeles vigtige trends: den individuelle tilpasning, hvor brugere får mulighed for at deltage i udformningen af det produkt eller den service de får.
Det er dog en vigtig pointe, at brugerne ikke starter helt fra bunden. De præsenteres for nogle skabeloner og variable, så rammerne er givne. Producenten har tænkt tingene igennem, så alle komponenter passer sammen og fungerer, og derfor kan brugeren opleve at udforme - eller i det mindste færdiggøre - noget, der har en fuldt professionel kvalitet, men alligevel er totalt individualiseret.
Det har masser af fordele, ud over at kunderne mere præcist får, hvad de ønsker. En af effekterne er større kundeloyalitet: Man er langt mere engageret i produktet, når man selv har investeret opmærksomhed i at skabe det - og derfor skal der mere til, for at en kunde skifter til noget andet.
En anden fordel er, at der blandt tusinder eller måske millioner af brugere sandsynligvis er nogle, der finder på noget, der overgår det, selskabets egne designere kunne finde på. På den måde bliver brugerne reelt en del af udviklingsteamet.
Men et firma, der vil høste de fordele, må også indrette sig på nogle andre spilleregler. I designprocessen rykkes fokus eksempelvis væk fra at præsentere færdige produkter. I stedet handler det om at designe værktøjer, der gør det til en god og overskuelig oplevelse for kunden at deltage i at skabe løsningen.
Peter Hesseldahl arbejder med formidling af videnskab og fremtidsforsking for Danfoss Universe. Hans weblog er: newnature.blogspot.com.
spore.com
OriginalModTime: 31-08-2006 14:31:46