Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. februar 2005.
Prioriteter: Hvad ligger højest på it-chefernes prioriteringsliste i det nye år?
Ekstranet
- Vi er ved at udvikle vores ekstranet, så vi kan give flere ydelser til kunderne, eksempelvis track and trace-tjenester på deres ordrer.
- Sikkerhed har vi investeret store summer i, men det er stadig vigtigt at holde vores teknologi på højde med angribernes. Den interne adgangskontrol er også et stort emne i år. Videndeling i en virksomhed er en god ting, men der er et risikomoment ved at give adgang til for megen information. Vi skal have fundet en metode til behørig kontrol af informationsmængden.
- Internt i it-organisationen bliver vi nødt til at tage et kig på vores kompetencer. De teknologier, vi bruger, er ændret de sidste år, og vi skal se på, om der er behov for at få nye kræfter ind.
Carsten Overgaard, it-chef i Formula Holding
Webprojekt
- Et af de mest markante projekter, vi har i år, er webprojektet, hvor selvbetjening står i højsædet. Både kunder og samarbejdspartnere skal have adgang til flere tjenester gennem vores website. Vi vil for eksempel give kunder mulighed for selv at indtaste måledata og meddele flytninger. Vi har gang i over 50 projekter, men det er det vigtigste.
Lars Engsbro, it-chef hos Nesa
Konsolidering
- Konsolidering står i toppen af vores liste. Det gælder både på systemsiden og på den tekniske infrastruktur. Og så skal vi have sat fokus på spyware og have fundet nogle ordentlige redskaber til at bekæmpe det.
- Vi er begyndt at mærke problemet, fordi maskinerne rundt om i virksomheden er begyndt at køre langsommere. En måde at bekæmpe det på er selvfølgelig at lukke ned for alt, hvad der er ikke er strengt arbejdsrelevant, men det vil genere brugerne. Så vi er nok ude i noget med at forsøge at adfærdsregulere i stedet.
Jesper Rasmussen, it-chef hos HSN-Nordbank, København
Sikkerhed
- Sikkerhed spiller en væsentlig rolle også i år, hvor vi globalt skal have etableret VPN-forbindelser til vores datterselskaber. Vi står også midt i en større implementering af IP-telefoni, vi skal have etableret intern IP-telefoni på vores WAN (wide area network). Sidst men ikke mindst er vi i gang med at implementere et content management system og gentænke vores websites.
- På det organisatoriske plan arbejder vi meget med intern ledelsesudvikling i it. De mange forandringer i systemer kræver bedre ledelse, så det er klart et fokus.
Arne Hougaard Nielsen, it-chef hos Cowi
Boks:
CIO-udfordringer i 2005
Analysehuset Gartner udgiver i begyndelsen af marts rapporten "Delivering IT's Contribution: The 2005 CIO Agenda", hvor mere end 1.300 it-chefer og -direktører fra 30 lande er blevet spurgt om udfordringer og prioriteringer i 2005. Foreløbige resultater viser blandt andet, at:
To tredjedele af respondenterne ser sig selv som "udsatte" i forhold til
den øverste ledelses syn på it og på, hvordan it fungerer i virksomheden.
De har behov for at øge kvaliteten af de ydelser, it leverer til resten af virksomheden, og vise, hvordan it bidrager til vækst.
Kun 39 procent af de adspurgte CIOs mener, at de har de rigtige folk ansat i forhold til at kunne leve op til nuværende og fremtidige krav fra forretningen.
51 procent af de CIOs, der deltog i undersøgelsen, er bekymrede for, at deres stab bliver for gammel, samtidig med at de oplever problemer med at tiltrække nye folk, der kan leve op til forretningens forventninger om, at it skal bidrage til at forbedre forretningsprocesserne.
De 1.300 CIOs har også peget på deres topprioriteter i 2005 inden for henholdsvis forretning og teknologi. Her er top 10 over deres svar:
Forretning
1 Forbedrede forretningsprocesser
2 Sikkerhed
3 Driftsomkostninger
4 Understøttelse af forretningens konkurrencefordele
5 Beskyttelse af data og personlige oplysninger
6 Vækst i omsætningen
7 Optimering af services og produkter ved hjælp af it
8 Fokus på interne kontroller
9 Mangel på forretningskompetencer
10 Hurtigere innovation
Teknologi
1 Redskaber til at forbedre sikkerheden
2 Business intelligence-applikationer
3 Udstyr til den mobile arbejdsstyrke
4 Indførelse og integration af workflow management
5 Opgradering af systemer til enterprise resource planning (ERP)
6 Storage management
7 IP-telefoni
8 Customer relationship management (CRM)
9 Integrationsværktøjer til forretningsprocesser
10 Server-virtualisering