Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. december 2003.
Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003 viser en klar tendens til, at it-virksomheder hellere vil indgå strategiske samarbejder (alliancer) end fusionere, købe op eller sælge.
Antallet af alliancer i it-branchen er vokset fra 48 til 58 procent i de seneste tre år. I 2001 valgte 14 procent af virksomhederne en fusion, i 2002 ni procent og i 2003 12 procent. For opkøb var tallene 37, 29 og 31 procent i 2001-2003. Det viser Deloitte & Touche IT-Vækstbarometer 2003.
For nogle it-virksomheder er det et spørgsmål om overlevelse . Der er simpelthen ikke tid eller råd til at købe sig til de nødvendige kompetencer. Kreditorerne med leverandører, banken og aktionærerne i spidsen banker på døren og vil se penge. Synergieffekten ved omkostningsreduktioner skal findes her og nu. Derfor falder valget på alliancen som den åbenbare løsning.
IT-Vækstbarometer 2003 viser, at "dagens medicin" er alliancer. Tendensen over de sidste tre år er stærkt stigende med en foreløbig eksplosion i gennemførte alliancer i år. Næsten seks ud af ti (58 procent) it-virksomheder er i 2003 gået ind i strategiske samarbejder/alliancer. Og til næste år er tendensen den samme, hvor 59 procent af it- virksomhederne siger, at de planlægger at indgå i en alliance eller et strategisk samarbejde med en anden virksomhed inden for de næste par år.
Antallet af gennemførte alliancer for 58 procent af virksomhederne i år viser en klar vækst i forhold til 2001 og 2002, hvor det var henholdsvis 48 og 52 procent af virksomhederne, som indgik alliancer.
Der er ikke den store forskel på antallet af gennemførte alliancer i de forskellige delbrancher, virksomhedsstørrelser eller blandt de hurtigste, langsomste eller dygtigste it-virksomheder. De fleste (58 procent) er ifølge undersøgelsen tilsyneladende enige om at alliancer er vejen frem. Kun it-virksomheder med 50-199 ansatte, delbranchen distributører/forhandlere og de langsomste it-virksomheder ligger noget lavere med henholdsvis 42, 50 og 50 procent.
Alliancer
2001
Gennemførte alliancer 48%
2002
Gennemførte alliancer 52%
2003
Gennemførte alliancer 58%
Salg
2001
Gennemførte salg 22%
2002
Gennemførte salg 21%
2003
Gennemførte salg 15%
Opkøb
2001
Gennemførte opkøb 37%
2002
Gennemførte opkøb 29%
2003
Gennemførte opkøb 31%
Fusioner
2001
Gennemførte fusioner 14%
2002
Gennemførte fusioner 9%
2003
Gennemførte fusioner 12%